Foto: Shutterstock

Svårt att koppla av? Du kan vara ”beroende” av stress

Vill du ständigt ha fullt upp? Kryper det i kroppen på dig om du sätter dig ner för att bara koppla av en stund? 

Det kan vara så att du blivit ”beroende” av stress. 

Stress har blivit standard i mångas liv. Vi ska leverera toppresultat på jobbet, inte vara den som hämtar sist på förskolan, uppdatera våra sociala medier, ha ett fint hem, laga bra mat, hinna vara ute i naturen och så vidare. 

Vi ställer helt enkelt orimligt höga krav på oss själva. För en del av oss har det här blivit standard, så till den grad att vi inte längre kan slappna av och göra ingenting. Då börjar det börjar krypa i kroppen på oss och det känns obehagligt. Kanske har vi helt enkelt blivit ”beroende” av stress, eller närmare bestämt att vi blivit beroende av känslan av att ha fullt upp? Det tror Carly Ferguson. Hon är karriär- och ledarskapscoach som tagit upp just det i sin blogg och som utvecklar det ännu mer i en artikel i Stylist

Hon menar att det kan vara svårt att börja sätta gränser och säga nej till nya projekt och åtaganden eftersom våra kroppar blivit vana vid att känna stress mest hela tiden. Som att kroppen numera behöver de där extra stresshormonerna för att känna att allt är som det ska. När stresspåslaget uteblir reagerar kroppen med att larma om att något inte är som vanligt. Och det orsakar obehaget som kommer när vi inte har fullt upp. 

En process som kommer ta tid

Att erkänna att man har problem är steg ett, enligt Carly Ferguson. Redan då har man kommit en bit på väg. Men man ska vara medveten om att förändringen inte kommer att gå snabbt - och att den kommer kräva engagemang. Carly går så långt som att jämföra det med att sluta med droger. 

Man behöver steg för steg minska stresspåslaget och vänja kroppen vid ett nytt normaltillstånd där stresshormonerna inte lever rövare. På sikt kan man då börja slappna av och faktiskt uppskatta det. 

- Du behöver gå från att tänka, till att göra och sen vara, förklarar Carly Ferguson för Stylist

Hon jämför processen med att lära sig köra bil. Från början måste du tänka på varje liten sak du gör men sen när du lärt dig så gör du allt per automatik. Nyckeln till framgång är övning. 

Carlys 3 steg för att bli av med stressberoendet

1. Efter att du konstaterat att du är ”stressberoende” måste du förbereda dig själv på förändringar. Börja med att föreställa dig hur du vill leva ditt liv. Använd sedan den bilden när du behöver motivation att fortsätta. 

2. Specificera vad det är du behöver ändra. Var så detaljerad som möjligt. Det kan vara allt från att sluta svara på jobbsamtal efter arbetstid eller att sätta andra, mer tydliga gränser. 

3. Skriv dagbok varje dag. Vad gick bra under dagen, vad gick mindre bra och vad kan du göra för att underlätta för dig själv kommande dag? Försök också att identifiera saker som du gör omedvetet och som du behöver ändra på. Se också om du kan identifiera ursäkterna du använder för att fortsätta som förut. ”Den här personen behöver mig nu så jag måste...” eller ”jag måste närvara för just det här projektet är så viktigt”. 

LÄS OCKSÅ: Är jag stressad eller utbränd? Här är skillnaden  

LÄS OCKSÅ: 6 sätt att minska stress naturligt 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!