Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 2 sep 2019 14:30

Studie: Därför lever optimister längre

Att vara optimist är positivt för hälsan.

Att vara optimist är positivt för hälsan.

Foto: Shutterstock

Bra kost och motion är inte det enda som kan förlänga ditt liv.

Enligt amerikanska forskare kan en optimistisk livssyn vara en av nycklarna till att leva 85 år eller längre.

Ser du glaset som halvfullt snarare än halvtomt? Grattis, då är du inne på rätt spår!

Det antyder åtminstone en ny studie som tittat närmare på kopplingen mellan optimism och livslängd.

Forskarna analyserade data från två olika studier, där sammanlagt 70000 kvinnor och 1500 män deltog , rapporterar BBC.

Förutom optimism bedömdes deltagarnas hälsa. De fick också frågor om motion, kosthållning och huruvida de rökte och drack alkohol.

De personer som var mest optimistiska levde generellt 11-15 procent längre jämfört med den minst optimistiska gruppen.

LÄS OCKSÅ: Vill du leva länge? Sluta vara så arg 

Många fördelar med att vara optimist

Den siffran stod sig även när forskarna räknade in saker som dålig kosthållning, rökning och andra livsstilsfaktorer.

Exakt varför är inte helt klarlagt men det finns förstås teorier.

Enligt CNN har tidigare forskning hittat kopplingar mellan optimism och ett hälsosammare liv, bland annat bättre hjärthälsa, starkare immunförsvar och bättre lungkapacitet.

Optimister verkar ha lättare att kontrollera sina känslor vilket gör dem mindre mottagliga för stress, vilket också kan ha stor inverkan på hälsan.

– Andra studier visar att optimistiska människor har mål och självförtroendet att nå dit, de är mer effektiva när det kommer till problemlösning och har bättre kontroll över sina känslor i stressande situationer, säger professor Lewina Lee, som arbetat med studien, enligt BBC.

LÄS OCKSÅ: Studie: Så mycket rörelse krävs för att leva längre 

Går det att bli mer optimistisk?

Pessimist? Lugn, det betyder inte att det är kört. Det finns faktiskt studier som menar att omkring 25 procent av vår optimism sitter i våra gener. Resten är alltså upp till oss.

– Viss forskning menar att optimism faktiskt kan förädlas och näras genom träning, säger neuroforskaren och professorn Richard Davidson till CNN.

1. Föreställ dig ditt bästa jag

Metoden går helt enkelt ut på att du föreställer dig en framtid där du har uppnått alla dina livsmål och samtliga problem har blivit lösta. Du kan exempelvis ägna 15 minuter åt att skriva ner hur en dag i den framtiden ser ut och därefter fortsätta fantisera i fem minuter. Metoden går att upprepa dagligen eller någon gång i veckan.

2. Skriv en positiv dagbok

Vi människor är experter på att minnas negativa upplevelser. Men allt det positiva då? Påminn dig själv genom att skriva ner alla bra upplevelser i en dagbok.

3. Var tacksam

Studier har visat att tacksam approach till livet ger oss en mer positiv livssyn. Ägna några minuter om dagen till att skriva ner allt du är tacksam för.