Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 23 apr 2019 16:00

Studie: Ovanan som stör mest på jobbet

Ett öppet kontor kan vara rena mardrömmen för många.

Ett öppet kontor kan vara rena mardrömmen för många.

Foto: Shutterstock

Öppna kontorslandskap är verkligen inte för alla.

Nu har en svensk studie försökt gå till botten med vad som faktiskt stör mest.

Och vinnaren råder det ingen tvekan om.

Det ökända telefonsamtalet.

Det finns mycket som stör i ett kontorslandskap, vare sig det handlar om ett konstant bakgrundssorl eller plötsliga förändringar i ljudnivån.

Detta kan i sin tur leda till både koncentrationssvårigheter, minskad produktivitet och en ökad risk för sjukfrånvaro.

Värst är det med telefonsamtalen. Det visar en studie från Högskolan i Gävle som både Dagens Nyheter och facktidningen Arbetsliv skrivit om.

Extra störigt blir det om du förstår vad samtalet handlar om och om du bara hör ena sidan av konversationen.

LÄS OCKSÅ: 5 stressfällor som kan göra dig sjuk 

Kan öka stressen på en arbetsplats

– Om man bara hör den ena parten i ett telefonsamtal så väcks nyfikenheten, man undrar vad som saknas, och det triggar ett behov att försöka fylla i luckorna. Det blir också oväntat när personen man hör slutar eller börjar pratat igen och vi vet att en plötslig förändring av tystnaden direkt drar till sig vår uppmärksamhet, säger John Marsh, forskare i miljöpsykologi vid högskolan i Gävle.

Marsch har tidigare erfarenhet av att forska kring just telefonsamtal som störmoment. I en artikel publicerad i Canadian Journal of Experimental Psychology fick ett gäng testpersoner uppgiften att återskapa en gärningspersons signalement. Testpersoner som samtidigt utsattes för ett telefonsamtal i bakgrunden, där de bara kunde höra en person prata, hade ett avsevärt försämrat minne.

– Om de hörde ett samtal de inte alls kunde förstå så påverkades inte deras minne och det är när man bara kan höra halva samtalet som man störs mest och båda våra studier pekar på detta, säger Marsh.

Forskarnas slutsats är att arbetsplatser bör sträva efter att vara så tysta som möjligt. Störande ljud kan vara stressframkallande vilket är en vanlig orsak till att folk blir sjuka.