När vi är stressade skenar tankarna.
1 av 2: När vi är stressade skenar tankarna. Foto: Shutterstock
Återta kontrollen över dina tankar.
2 av 2: Återta kontrollen över dina tankar. Foto: Shutterstock

Stressad? Enkla tankeknepet som hjälper

Stress lurar alltid runt hörnet, oavsett om det pågår en global pandemi eller inte.

Så hittar du lugnet med ett enkelt tankeknep.

Stress har en förmåga att samlas på hög – innan det slår till med full kraft och överväldigar oss. Tankarna skenar i ljusets hastighet och blir svårare och svårare att sortera.

– Ett av de bästa sätten för att återta kontrollen över våra stressnivåer är att observera våra egna tankar och identifiera var vi lägger fokus och uppmärksamhet, säger ledarskapskonsulten Alister Gray till The Stylist.

Grays råd är så kallade ”thinking questions” eller ”tänkande frågor”. Målet är att observera våra tankar, snarare än att fastna i dem.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du utbrändhet – när du jobbar hemma

Bryt tankemönstret – minska stressen

Det ger oss möjligheten att bryta tankemönstret. Ett sätt att praktisera metoden är att ställa följande fråga: ”Jag undrar vad som kommer bli min nästa tanke?”.

Om vi ställer oss den här frågan om och om igen kommer vi alltid vara ett steg före stressen, menar Gray. Och vi kommer tänka mycket klarare.

Andra förslag på frågor skulle kunna vara:

”Hjälps jag av mina tankar eller skadar de mig?”

”Fyller mina tankar en funktion just nu?”

”Hur länge har jag tänkt så här?”

”Vad skulle hända om jag tänkte annorlunda just nu?”

”Är min stress verklig eller är det mina tankar som skapar stressen?”

LÄS OCKSÅ: Är du mer stressad än du tror? Symtomen många missar

Långvarig stress kan vara farlig

– Vi kan använda vår förmåga att svara på stressen snarare än att reagera på den, säger Gray.

Kortsiktig stress är inget farligt och kan ibland vara produktivt, men när stressen blir långvarig kan den bli skadlig. Hälsoliv har tidigare skrivit om vikten av rutiner, både när det gäller sömn, kost och rörelse, för att motverka stress och i förlängningen utbrändhet. Att kunna prioritera och sätta gränser är andra viktiga faktorer.

Det finns också gott om andningsövningar som kan hjälpa oss hitta lugnet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!