Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 5 apr 2019 06:00

Stressad? 20 minuter i skogen kan hjälpa

En ny studie visar att du inte behöver tillbringa särskilt mycket tid eller ens röra dig för att kortisolet ska sjunka när du är ute i naturen.

En ny studie visar att du inte behöver tillbringa särskilt mycket tid eller ens röra dig för att kortisolet ska sjunka när du är ute i naturen.

Foto: Shutterstock

Skogspromenader är ett klassiskt tips när stressen smyger sig på.

En ny studie visar att du inte behöver tillbringa särskilt mycket tid eller ens röra dig för att kortisolet ska sjunka.

Att naturen är bra för oss är ingen nyhet. Bland annat har forskare sett att kroppsbilden blir bättre av skogspromenader, blodtrycket sjunker, risken för depression minskar och  så blir vi mindre stressade. 

Angående det där sista kanske det känns svårt att få till en promenad i skogen när det är så mycket annat som måste göras. Men en ny studie visar att det varken kräver särskilt mycket tid eller ansträngning för att märka av de positiva effekterna.

Krävs bara 20 minuter

I en mindre studie publicerad i Frontiers in Psychology, har forskare vid universitetet i Michigan konstaterat att det räcker med att befinna sig i naturen i 20 minuter för att nivåerna av stresshormonet kortisol ska reduceras med cirka tio procent.

Till studien rekryterades 44 deltagare som under två månader fick i uppgift att tillbringa kortare stunder i naturen tre gånger i veckan. Före och efter togs salivprov från vilka man mätte kortisolnivåerna. Deltagarna i studien inte fick lov att konditionsträna när de var ute i naturen. Vidare fick de heller inte använda sina mobiler eller utföra övningen nattetid. 

LÄS OCKSÅ: Svenska forskare: Naturen läker utbrändhet bättre än mediciner

Räcker med några träd

Den stora effekten kom inom en halvtimme:

– Vår studie visar att den största belöningen, i termer av effektiv nedgång av kortistolnivåer, kommer efter 20 till 30 minuter, säger huvudförfattaren Dr Mary Carol Hunter enligt Metro.

LÄS OCKSÅ: Så kan krukväxter minska din ångest

Det här var gemensamt oavsett om man satt still eller promenerade.

När det kom till hur ”mycket” natur man behövde omge sig med verkar det inte vara så knussligt. Enligt Dr Hunter och hennes team behöver du inte ge dig in i någon urskog. Det räcker det med att det finns lite grönska i närheten, som en park eller en trädgård.