Stressad? 13 sätt din kropp slår larm

Spänd rygg, bubblig mage, ryckig sömn?

Här är sätten din kropp försöker larma om att du borde tagga ner.

Lyssna på den nästa gång.

Blunda inte för stressen.

Långvarig stress kan skada kroppen

Kroppen kan inte skilja på olika sorters stress. Psykisk belastning, kroppsskada, infektion eller mycket att göra på jobbet tolkar kroppen som samma sak. Systemet är optimerat för yttre faror av typen sabeltandade tigrar.

Svaret blir därefter: Bered dig på flykt eller slagsmål!

Höjda nivåer av stresshormoner löser ut extra energi ur våra celler - mer fett och socker nära till hands i blodbanan - och ökar på sug efter lättillgänglig energi.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet

Blodsystemet och immunförsvaret gör sig redo för blödning och styr om blodet så att våra muskler ska få god syresättning. Hjärnan fokuserar in mot den akuta faran.

Systemet fungerar väldigt effektivt vid kortare belastning. Men om man går i höjd beredskap veckovis så börjar man få betala priset: Ont i magen, dåligt minne och en lång rad andra symptom.

KLICKA VIDARE: För 13 tecken på att din kropp försöker berätta något viktigt.

Ont i nacke eller rygg? Stress gör det ofta värre.

1. Ont i axlarna och ryggen

Klassikern när det kommer till stress. De flesta vuxna får någon gång vara med om smärta i rygg och nacke. Det är också en mycket vanlig orsak till sjukskrivningar och mänskligt lidande. Stress är en förvärrande faktor.

Stressen ger de stora muskelgrupperna en ökad tonus - spänningsnivå - de förbereds för att jobba. Men statisk spänning ger mjölksyra, svullnad, smärta och försämrad blodcirkulation. Slutkörda muskler som tvingas jobba i fel läge reagerar till slut med smärta.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på stress du aldrig ska ignorera

Tarmar i olag, gasighet, frstoppning? Det kan vara kopplat till stress. Foto: ANNA HÅLLAMS

2. Bubblig mage

När stresspåslaget är aktivt prioriteras matsmältningssystemet ned. Färre enzymer frisätts, det kommer mindre blod till den delen av kroppen, rörligheten i tarmen vrids ned.

Det gör att vi blir sämre på att ta hand om den mat vi sätter i oss.

Det kan resultera i lös eller hård mage, eller att man bli svullen och bubblig.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken: Så vet du om din stress är farlig

Magkatarr, magsårr, sura uppstötningar och annat obehag i magtrakten kan ha koppling till stress.

3. Magknip

Dyspepsi är det medicinska ordet på när magsäcken inte riktigt smälter maten som den ska. Uppstötningar kan ge skador på matstrupen, försämrat skydd för magslemhinnan kan orsaka skador på magsäcken och leda till magsår och inflammation i magslemhinnan.

Vad som skapar knipet? Stressen ger inte magen förutsättningar att göra sitt jobb. Dessutom tenderar vi att äta för fort och tugga alltför slarvigt, vilket inte heller ger magen de bästa förutsättningarna.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen

Tappa inte perspektiven.

4. Tunnelseende

När stressen blir övermäktig krymper uppmärksamhetsfältet. Till slut har man prioriterat bort en ganska stor bit av synfältet. Hörseln kan också påverkas.

Men även vid lägre grad av stress försämras vår uppfattningsförmåga. Vi blir inriktade på här och nu och tappar bort långtidsplaneringen och vårt fågelperspektiv. Livet blir trängre.

LÄS OCKSÅ: 10 vetenskapliga sätt att snabbt stressa ner

Sleepless in Seattle? Stress kan slå mot sömnen. Foto: Fotolia

5. Sömnstörningar

Svårt att somna - vaknar mitt i natten - eller så vill man sova hela tiden utan att känna sig utvilad.

Sömnstörningar kommer i många varianter. En överhettad hjärna i en stillasittande kropp kan ha svårt att komma ner i varv tillräckligt för ostörd sömn.

Om man får problem med sömnen är det viktigt att försöka få hjälp, sömnstörningarna i sig spär på ångest och andra humörproblem.

En komplicerande faktor är de som väljer att försöka ta hjälp av exempelvis alkohol för att somna, de får på längre sikt både försämrad sömn och försvagad återhämtning.

LÄS OCKSÅ: Minska din stress - 3 knep som funkar

Torr hy, klåda, utslag, akne, eksem, rosacea. Huden är vårt största organ, och bra på att säga till om vi inte tar hand om oss.

6. Torr hy och eksem

När stressen ligger på prioriteras kroppsfunktioner som ger överlevnad här och nu. Underhållsarbete, rundsmörjning och ren kosmetik får stå tillbaka.

Genomblödningen till hud och hårsäckar minskar. Dessutom ökar mängden inflammatoriska substanser lite här och där i kroppen och kan ge upphov till retning.

Att upptäcka håravfall, eksem, rosacea och utslag i samband med stress är ett tydligt tecken på att det är dags att varva ner. Håret kan bli glanslöst och naglarna flagiga.

LÄS OCKSÅ: Allt om rosacea: Symtom, diagnos och behandling

Går kilona upp - eller ner? Stress påverkar ofta ens matvanor. Foto: MAGNUS FOND

7. Störda matvanor & viktpåverkan

Stress får olika personer att reagera olika. Att fatta kortsiktiga matbeslut är ett typiskt mönster, trösta sig och pigga upp sig med kombinationen sött och fett är lätt hänt.

Konsekvensen blir lätt att mat som behövs för att få oss att må bra och klara av att neutralisera stressens fysiska effekter i kroppen får stryka på foten. Antioxidanter är extra viktigt här.

De flesta går upp i vikt av att stressa, även om det finns de som hellre avstår att äta när de är uppvarvade och därför tappar kilon.

LÄS OCKSÅ: 7 oväntade tecken på att du är stressad

Påverkar sinnesstämningen till det sämre.

8. Humörsvängningar & inlärningssvårigheter

Stress kan förvärra befintlig depression, och framkalla oro och ångest. Det gör oss också mindre tålmodiga, mer lättirriterade och snarstuckna.

Kanske inte den man egentligen vill vara?

Korttidsminnet och inlärningen påverkas tidigast. När uppmärksamheten hela tiden är riktad på något annat, eller en allmän känsla av att vara jagad fokuserar man på att uppfatta det som pågår snarare än att bearbeta det.

För en effektiv inlärning krävs pauser och avslappning.

Det finns även studier som visar kopplingar mellan demens och hög grad av stress i medelåldern.

Huvudvärk kan ha olika orsaker - muskelspänningar, irriterande substanser, ansträngda ögon. Stress kan vara en förvärrande faktor. Foto: Jupiter Images

9. Yrsel & huvudvärk

Huvudvärk kan framkallas av muskelspänningar i nacken som till och med kan trycka på nerver som passerar.

Smärtökande substanser frisätts i blodet och bidrar till den onda cirkeln.

Yrsel kan också framkallas av spänningarna. Men den kan också ha en själslig komponent, vara kopplad till exempelvis oro och ångest.

Stress höjer också blodtrycket.

Inte så hett? Stress och sex är ingen match.

10. Borttappad sexlust

Det är kanske inte så konstigt att vår förmåga till sensualitet, lust och närhet får sig en törn av att känna sig pressad till max.

Stress kan dessutom göra att man har svårt att hitta tändningen och ge både impotens och utebliven våthet. Andra kan vilja ha kompensatoriskt sex på jakt after avslappning. Det blir sällan särskilt bra det heller.

Stress kan också ge hormonella effekter, exempelvis rubbningar på menscykeln, även om olika kvinnor är olika känsliga vad gäller det.

Ofta lite snorig? Eller alltid sjuk på semestern? Foto: COLOURBOX

11. Påverkat immunförsvar

Till en början kan man bli mindre sjuk i en akut stressituation. Immunförsvaret kan antingen vridas upp så att det svarar extra snabbt eller regleras ned och låta bli att reagera.

Om man brukar bli sjuk så fort man får ledigt, kan det vara ett tecken på en sådan effekt.

Men i längden kan man plågas av upprepade infektioner om kroppen inte riktigt orkar med. För personer som drabbas av utbrändhet är återkommande infektioner med som varningssignal.

Hjärtat höjer tempot, och kärlen hjälper till. I längden är det inte så nyttigt för kroppen.

12. Pressat hjärta

Hjärtklappning, hjärtrusning och höjd puls är vanliga reaktioner på stress. Man får också ett högre blodtryck, något som i allmänhet inte ger några symptom men som är dåligt för kroppen i längden.

Smärta runt hjärtat kan ge upphov till oro och ha många orsaker - från hjärtattack till mindre allvarliga: Om man är spänd i andningsmuskulaturen kan man exempelvis uppleva smärta vid inandning.

Sänkt ork, ingen lust att träna - eller plötsligt en omöjlighet att få in träningen i schemat?

13. Tappad ork

Det är lätt att frestas prioritera bort sina träningsvanor när man har mycket att göra. Eftersom träning också hjälper oss att bli av med stresshormoner, kan ett sådant beslut slå tillbaka dubbelt.

Å andra sidan är det kanske inte rätt att ge sig på högintensiv träning, som också är en stress för kroppen.

Att dra ner på det sociala umgänget kan också upplevas som en nödvändighet i mer intensiva perioder. Även här gäller det att tänka efter eftersom man behöver människor omkring sig som kan hjälpa en att tänka på annat.

Om livet inte känns lika glädjerikt längre, är det dags att försöka ta ett break.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!