Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
1 AV 2
Stressforskaren Niclas Almén: Så signalerar kroppen att du är för stressad
2 AV 2
Foto: Shutterstock

Stressa ner snabbt på 60 sekunder

När stressnivåerna slår i taket är det bra med snabba knep för att hitta lugnet igen.

Här tipsar experterna om enkla råd för att få ner fötterna på jorden.

1. Tänk på någon du älskar

Banden vi delar med andra människor är fundamentala både för våra lyckonivåer och stressnivåer, förklarar livscoachen Susan Moore till Huffington Post.

Om du behöver en extra boost i en stressig vardag – föreställ dig någon du älskar. Det kan handla om en partner, en vän eller ett husdjur.

Fokusera inte bara på utseende, fundera också över hur de doftar, hur du mår i deras närvaro och hur mycket du älskar dem.

Övningen går att genomföra när du väntar på bussen, hissen eller plockar ur diskmaskinen.

2. Schemalägg din oro

Ångest och oro har en tendens att sprida ut sig över varje vaken minut. Ett knep värt att testa är att schemalägga oron till specifika tider under dagen.

Enligt Robert Leahy, vid American Institute of Cognitive Therapy, hamnar många i fällan att börja oroa sig så fort en negativ tanke dyker upp i hjärnan. Så behöver det inte vara.

Acceptera tanken och lägg den sedan på oroshyllan. När din schemalagda orostid infaller plockar du fram tanken igen. Har du tur har oron redan lagt sig vid det laget.

3. Sätt på din favoritlåt

Att lyssna på musik är inte bara att njutbart tidsfördriv. Det påverkar både kroppen och hjärnan på en lång rad olika sätt.

Sajten PsychCentral hänvisar exempelvis till en studie från 2021 som fann att personer som lyssnade på musik fick sänkta nivåer av stresshormonet kortisol i kroppen.

Om du samtidigt rör på dig, exempelvis genom att dansa, frigör du må bra-hormoner, som dopamin, vilket ger ytterligare en skjuts.

4. Byt bakgrund på mobiltelefonen

När vi är stressade är det ofta svårt att hitta till vårt inre ”happy place”. Då kan vi behöva lite hjälp på traven.

Livscoachen Susan Moore åstadkommer detta genom att titta på bilder som gör henne lycklig. Och för snabbare åtkomst skiftar hon bakgrundsbild på mobilen flera gånger i veckan.

– Lägg något där som får dig att må bra, oavsett om det är en bild på ett djur, en människa, en måltid eller en omgivning, säger hon till Huffington Post.

Målet är att ha något nära till hands som ger dig en energiboost eller bara får dig att le.