Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Kommer ångesten krypande? Då är det läge att höja handen. Inte för att säga stopp utan för att göra en effektiv mindfulnessövning där alla fingrar är med.
Kommer ångesten krypande? Då är det läge att höja handen. Inte för att säga stopp utan för att göra en effektiv mindfulnessövning där alla fingrar är med.
Kommer ångesten krypande? Då är det läge att höja handen. Inte för att säga stopp utan för att göra en effektiv mindfulnessövning där alla fingrar är med.
Rangan Chatterjee är en brittisk läkare, författare och poddmakare. I avsnitt 103 av hans podcast ”Feel better, live more with Dr Chatterjee” tipsar forskaren Jud Brewer om en lugnande andningsövning.
Rangan Chatterjee är en brittisk läkare, författare och poddmakare. I avsnitt 103 av hans podcast ”Feel better, live more with Dr Chatterjee” tipsar forskaren Jud Brewer om en lugnande andningsövning.
Rangan Chatterjee är en brittisk läkare, författare och poddmakare. I avsnitt 103 av hans podcast ”Feel better, live more with Dr Chatterjee” tipsar forskaren Jud Brewer om en lugnande andningsövning.
1 AV 4
…och hur du lindrar
2 AV 4
Kommer ångesten krypande? Då är det läge att höja handen. Inte för att säga stopp utan för att göra en effektiv mindfulnessövning där alla fingrar är med.
Foto: Shutterstock
3 AV 4
Rangan Chatterjee är en brittisk läkare, författare och poddmakare. I avsnitt 103 av hans podcast ”Feel better, live more with Dr Chatterjee” tipsar forskaren Jud Brewer om en lugnande andningsövning.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
4 AV 4
Foto: Shutterstock

Smarta övningen som dämpar ångest på nolltid

Ångest är en del av livet, men det gäller att vara redo med bra tekniker för att hantera känslorna.

Psykiatern och forskaren Jud Brewer har knepet som hjälper både vuxna och barn att varva ner och hitta lugn i nuet.

Cornelia Thomasson

När ångesten får grepp om en kan det vara svårt att bryta den negativa spiralen. Andningen blir ytlig, svetten bryter ut, tankarna snurrar och pulsen rusar i öronen.

Det är viktigt att kunna varva ner och lugna sig själv i sådana här situationer. Men hur håller man huvudet kallt när kroppens stressystem går på högvarv? Jud Brewer, en amerikansk psykiater och neuroforskare är expert på området.

– Vi behöver grunda oss själva i det vi upplever i själva stunden, säger Jud Brewer i avsnitt 103 av podcasten ”Feel better, live more with Dr Chatterjee”. 

Mindfulnessövningen som hjälper mot ångest

Att ta pulsen eller fokusera på andningen är två exempel som enligt Brewer kan ta ner oss på jorden igen. Men det är inte alltid så lätt. Både en skenande puls och ytlig andning kan väcka obehag. Många kan behöva använda flera sinnen, som känsel och syn, för att hitta lugnet. Lyckligtvis har Jud Brewer ett tips: En enkel mindfulnessövning som kallas Five finger breathing.

Så går övningen till:

1. Börja med att hålla upp vänster hand framför dig med handryggen mot dig.

2. Sätt ditt högra pekfinger på utsidan av vänsterhanden, precis där tummen börjar.

3. Andas in samtidigt som du drar höger pekfinger från tumbasen och upp till toppen. 

4. Andas ut samtidigt som du låter pekfingret glida ner mot insidan av vänster tumme.

5. Fortsätt på samma sätt med resten av vänsterhandens fingrar: Andas in när du drar pekfingret uppåt och ut när du drar pekfingret nedåt. 

Bra för barn

Övningen rekommenderas ofta för att lugna barn, men Brewer skrattar och säger att den är minst lika lugnande för föräldrarna.

– Man kan upprepa övningen, men även en omgång är enormt hjälpsam när det kommer till att förena taktila sensationen med det visuella och känslan av att man drar in luft, säger Brewer.