Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 30 dec 2015 06:00

Slipp onödig stress! Så hittar du ditt inre lugn

<span><strong>Vid stress börjar vi lägga energi på onödiga saker</strong>. Slipp onödig stress genom att fylla din kalender och dina att göra-listor med rätt saker.</span>
<span><br><br></span>

Vid stress börjar vi lägga energi på onödiga saker. Slipp onödig stress genom att fylla din kalender och dina att göra-listor med rätt saker.

1/2

<span>Behåll tomma ytor i din kalender.</span>

Behåll tomma ytor i din kalender.

2/2

Skriver du långa att-göra-listor, fyller kalendern till max och tänker:

 ”Sen – när jag blir klar med alla måsten – ska jag äntligen få må bra”?

Hmm. Då är det kanske dags att tänka om.

Här är din guide.

Vi är oftast tidsoptimister – sällan tidsrealister, enligt tidsexperten Petra Brask.

– Vi fyller kalendern som om den vore en budget. Men vårt liv är mer dynamiskt än så. Vi skriver ”Möte kl 15-16” men glömmer att vi ska förbereda oss, ta oss till mötet, reflektera efteråt.

– Sen bedömer vi att en uppgift på jobbet tar typ 30 minuter. Ja, det kanske stämmer – om vi är utvilade, fokuserade och får stänga dörren om oss. Men verkligheten ser sällan ut så.

– Vi behöver tid att ställa om, tid att reflektera – men det bokar vi sällan in.

"Våra hjärnor hänger inte med"

Att bocka av listor och rusa från det ena till det andra kan kännas som ett positivt ”flow” på kort sikt, menar Petra Brask.

– Vi känner oss superduktiga! Men våra hjärnor hänger inte med. Den blir stressad, och kroppen börjar gå på högvarv.

En kroniskt stressad kropp reagerar som om den vore utsatt för ett verkligt hot – som en skogsbrand eller ett rytande lejon.

– I det här tillståndet styrs vi av vår så kallade reptilhjärna. Den ger oss tankar som ”Jag har aldrig tid att träffa mina vänner” och ”Jag hinner inte äta lunch”.

– Då måste vi stanna upp och fundera, med vårt förnuftiga jag: ”Är det verkligen sant?”

Ett vanligt mönster är att vi börjar jaga lättnad: När alla listor är avbockade och den proppade kalendern börjar glesna – då ska vi få vila!

För att komma till lättnaden väljer ”reptilhjärnan” bort de saker vi skulle behöva allra mest i vårt stressade tillstånd. Som vänskap, humor, motion, regelbundna matvanor, god sömn, hobbys.

LÄS MER: 10 vetenskapliga sätt att snabbt stressa ner

Våra att-göra-listor tar aldrig slut

Till slut består livet mest av måsten och prestationer – och minimalt med lust och glädje.

– Men våra att-göra-listor tar aldrig slut – förrän livet är slut. Det gäller att fylla dem med rätt saker, här och nu, säger Petra Brask.

– De flesta jag möter stannar sällan upp och reflekterar över sina mål i livet. De lever vecka in och vecka ut med en stor frustration över att inte ”hinna med det de vill”. När jag frågar ”Vad vill du fylla tiden med i stället då?” så är det många som har svårt att svara på den frågan. Och visst ”mål i livet” kan låta ambitiöst och stort, då är det lättare att skynda vidare och tänka att ”det där får jag fundera på sen” När då? När du är pensionär? Om du tycker det är svårt att sätta mål, så kan det vara lättare att börja med vad du INTE vill ska hända framöver. Hur vill du inte att 2016 ska bli? I det svaret kan du lättare hitta hur du då troligen vill att det ska bli i stället. Det är lika viktigt att göra en INTE att göra lista, skriva ner det du inte ska fokusera på just nu, som att ha en att göra lista. Stryk, ta bort, det som ligger där som ett onödigt dåligt samvete och som kanske är ett orealistiskt projekt just nu.

Enligt Dan Hasson, stress- och arbetsmiljöforskare, kan en rätt använd att-göra-lista skapa struktur och lugn.

– Listan kan hjälpa oss att prioritera och göra saker fokuserat i rätt ordning. Då är den ett utmärkt hjälpmedel.

Känner man att listorna växer – och stressen stiger – är det absolut viktigaste att sätta konkreta mål, menar Dan Hasson.

– Ett problem vid stress är att vi börjar fly från omedvetna eller medvetna hot. Vi börjar ta omvägar och lägger energi på onödiga saker.

– Formulerar vi tydliga mål – och hur vi ska nå dem – blir det enklare att fokusera på det som är viktigt för oss.

Då måste man titta på hela situationen

Blir listorna allt längre – syna syftet med dem, tycker Maria Farm, psykolog och KBT-terapeut.

– Får de mig att må bättre eller sämre? Och: Var vill jag ha mitt fokus? Kan jag stryka annat, mindre betydelsefullt? Om det är viktigt för mig att träna på fritiden – då kanske inte städningen hemma kan vara perfekt, till exempel.

En ”lurig” sak med att skriva listor i punktform är att detta minskar vår ångest i stunden:

– Vi upplever att vi har kontroll. Men samtidigt missar vi kanske att vissa ”punkter” tar massor av tid och energi. På papperet ser det så enkelt ut.

Vad driver oss att maxa vardagen med ”måsten”?

– Det kan handla om en prestationsbaserad självkänsla – och en föreställning om att man alltid måste vara till lags, ställa upp.

– Då kan man behöva träna på att ta sina egna behov på allvar, på att säga nej och ta en konflikt om det behövs.

Men det kan också handla om att man är på en arbetsplats med orealistiska krav, menar Maria Farm.

– Samtidigt tar man kanske stort ansvar för hushållsarbetet. Då måste man titta på hela situationen, och se vad man kan förändra.

LÄS MER: Därför går du upp i vikt av att vara stressad