Att jobba hemifrån har sin beskärda del av utmaningar.
1 av 2: Att jobba hemifrån har sin beskärda del av utmaningar. Foto: Shutterstock
Det kan exempelvis vara svårt att skilja på jobbjaget och hemjaget.
2 av 2: Det kan exempelvis vara svårt att skilja på jobbjaget och hemjaget. Foto: Shutterstock

Så undviker du utbrändhet – när du jobbar hemma

Ohållbar stress uppstår inte bara när vi sitter med en stenhård jobbdeadline eller måste hantera en kris.

Även personer som jobbar hemifrån eller har korttidspermitterats under coronapandemin ligger i riskzonen för utbrändhet, varnar experten.

På många sätt borde livet vara mindre stressigt just nu. Många jobbar hemifrån och slipper pendla, vissa jobbar mindre timmar och det sociala aktivitetsschemat är mindre välfyllt än tidigare.

Tyvärr funkar inte stress riktigt så. Trots att många av våra vanliga stressfaktorer försvunnit tillkommer lätt nya.

Trots allt som pågår i världen förväntas vi vara fortsatt produktiva. Skillnaden mellan privatliv och jobb suddas ut när vi jobbar vid köksbordet och isolering kan medföra helt nya utmaningar. Särskilt om hela familjen, inklusive barn, är hemma samtidigt.

– Du kanske tänker att utbrändhet är mindre troligt i ett sånt här läge, men stress kan uppstå från en rad Covid-19-relaterade faktorer, säger läkaren och stressexperten Sarah Brewer till The Stylist.

– Det kan handla om ovisshet, ekonomisk oro, rädsla för att drabbas av viruset eller frustration och ren uttråkning av isoleringen.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet

Nedvarvning är viktigt

Brewer menar att detta i förlängningen kan leda klassiska symtom för utbrändhet – som låga energinivåer, utmattning, negativa tankar och en mental distans till resten av världen.

Att hitta tid för nedvarvning är alltså precis lika viktigt nu som tidigare. Försök särskilja ditt jobbjag från ditt hemmajag, även om gränsen numera är luddigare. Det kan vara frestande att öppna jobbdatorn efter arbetstid ”bara för att skicka ett litet mejl”, men lägg i stället tid på ditt välbefinnande. Avsluta dagen med att göra något som du uppskattar, som att laga mat, träna eller kanske läsa en god bok.

LÄS OCKSÅ: Psykologen: Så hanterar du oro och katastroftankar 

Så hittar du balansen mellan jobb och fritid

Många av oss känner oss mindre produktiva under den här perioden, det leder lätt till att vi försöker överkompensera.

Nedan tipsar The Stylist om några enkla råd för att hitta en bra balans:

1. Regelbundet sömnschema

Oavsett om du jobbar hemifrån eller på kontoret bör du alltid ha en strikt sömnrutin. Det gäller både läggdags och när du går upp på morgonen.

2. Bibehåll måltidsrutiner

Ät ungefär vid samma tid varje dag och ät helst inte framför datorn om du har möjlighet.

3. Socialisera

När vi är på kontoret interagerar vi konstant med andra människor. Framför kaffemaskinen, i korridoren och vid skrivbordet. Den typen av mänskliga möten är viktiga för oss. Ta en videokaffe med en vän eller kollega eller varför inte en lunchpromenad i solen via länk? Har ni möjlighet kan ni alltid mötas utomhus (med social distans).

4. Rör på dig

Motion är inte bara viktigt för vår fysiska hälsa – det boostar även det mentala. Ett kort träningspass hemma, en löptur eller en promenad kan göra underverk.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!