Så undviker du att semestern blir en stressfälla

Stressad inför semestern? Uttråkade barn, grinig partner, jobbig släkt, opålitligt väder, jobbhets som dröjer sig kvar, relationer som inte fungerar, dålig ekonomi. Orsakerna till semesterstress kan vara många. Här ger stresscoachen sina nio bästa tips för en avspänd ledighet.

Maria Helander Foto: Shutterstock/Linn Hedesström Blad

"Det kan få ganska stora konsekvenser"

Semesterveckorna är till för att vi ska ladda batterierna och koppla av för att orka med alla måsten under resten av året. Men 80 procent av svenskarna tänker på jobbet under sin ledighet, och fler än hälften jobbar under semestern.

Var femte känner sig inte utvilad efter ledigheten, visar en stor undersökning bland svenskar som gjordes för några år sedan på uppdrag av Dina Försäkringar.
– Det kan få ganska stora konsekvenser att man tänker på jobbet eller till och med jobbar under semestern, eftersom man inte får den återhämtningen man behöver. Stress är i sig inte en farlig reaktion, men om man inte ger sin kropp vila och fritid från arbetet, kommer det på sikt att ge en stressymptom som kan bli allvarliga. Och, om man upplever att man behöver arbeta under sin semester, beror det troligen på att man redan känner sig överbelastad, säger Maria Helander, stresscoach, terapeut och beteendevetare.
LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet
Hur länge behöver man vara ledig för att få tillräckligt med återhämtning?
– Det är individuellt. De finns de som går ner i varv redan de första dagarna, medan andra tycker att de behöver flera veckor innan de verkligen känner sig avkopplade från jobbstressen. Om vår kropp går på högvarv på grund av alla stresshormoner, kan det vara svårt att släppa tankarna på arbetet.
Hur gör du själv för en stressfri semester?

– Jag strävar efter att börja dagen med kravlös återhämtning. Fem minuters mindfulness, en tyst promenad eller en kopp kaffe på bryggan innan alla andra har vaknat. Efter det är jag redo för dagen, vad den än för med sig.
Nedan listar hon sina 9 bästa råd!


Foto: Shutterstock

1. Ta reda på allas förväntningar

Börja med att ta reda på vilka förväntningar du och resten av familjen har på er semester. En stor källa till stress kan vara just relationen och olika förväntningar.

– Vi är rätt dåliga på att sätta ord på det vi förväntas oss av andra och vår lediga tid, därför kan det vara viktigt att i tid prata igenom det, säger stresscoachen Maria Helander.

LÄS OCKSÅ: 10 vetenskapliga sätt att snabbt stressa ner


Foto: Shutterstock

2. Känn in hur du mår

Stresscoachen Maria Helander rekommenderar att du lämnar de första semesterdagarna eller första veckan helt oplanerad. Åk inte till svärföräldrarna eller börja måla om staketet, utan börja med att känna in hur du mår.

– Då kommer du lättare att kunna landa och känna energi att göra det där andra. Det är absolut en bra idé att planera in tid för kravlös återhämtning under din semester; vila, en långsam skogspromenad eller att krypa upp i hammocken med en god bok, säger Helander.

– Om våren har varit extra stressig, se då till att du övar dig på att lata dig under semestern. Du kommer att behöva extra tid för återhämtning och kravlöshet.

LÄS OCKSÅ: 5 stressfällor som kan göra dig sjuk


Foto: Shutterstock

3. Fråga dig vad du behöver

Det är viktigt att fråga sig: Vad vill jag? Vad behöver jag? Det är lätt att glömma bort sig själv och kroppens behov när ekorrhjulet snurrar på.

– Låt semestern bli en tid att stanna upp och faktiskt lyssna in dig själv, säger stresscoachen Maria Helander.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så undviker du att bli sjuk när du är ledig


Foto: Shutterstock

4. Inför skärmfria zoner

Det viktiga är att veta att mobiler, paddor och tv inte ger återhämtning. Vi kan tycka att det är skönt att få bli distraherade, men glömmer att vår hjärna får jobba under tiden. Även våra barn behöver mycket vila från skärmar.

– Om det är svårt att lägga ifrån sig paddor och mobiler är det viktigt att hitta hjälpstrategier som mobilfria zoner eller stunder. Och framför allt, har du svårt att låta bli jobbet, plocka då bort jobbmejlen från telefon och dator. Eller lämna helt enkelt din jobbmobil och dator på jobbet. Varför ska de vara med på din semester? Säger stresscoachen Maria Helander.


Foto: Shutterstock

5. Hälsostressa inte

Vi dricker inte bara mer alkohol, vi äter även mer socker under semestern. Och visst pekar forskning på att det stressar kroppen, även om vårt belöningssystem påstår annorlunda just i stunden.

– Men samtidigt blir vi också stressade av att lägga på oss själva mer krav kring vad vi ska äta och göra. Så om du inte har bestämt dig för att skapa nya sunda vanor under din semester, så kommer inte lite extra rosé eller glass att vara det som får stressbägaren att rinna över, säger stresscoachen Maria Helander.


Foto: Shutterstock

6. Tjuvjobba inte

När du kikar på din jobbmejl eller tar ett jobbsamtal, då har du inte längre semester. Får du betalt för att jobba på semestern? Fri tid och lediga tankar behöver du för att varva ner.

– Om du inte kan släppa oron på det som händer på kontoret, då skulle jag rekommendera att se det som ett stressymptom som är värt att ta på allvar, säger stresscoachen Maria Helander.


Foto: Shutterstock

7. Sänk förväntningarna

Det är viktigt att ställa sig frågan: För vems skull måste jag fylla semestern med en massa upplevelser och aktiviteter?

– Är det jag som njuter av att uppleva? Eller gör jag det för att kunna posta saker på Facebook? Eller ha något att berätta på fikarasten i höst? Behöver verkligen barnen ha ett fullbokat schema under semestern eller kanske kan även de få upptäcka hur det känns att ha kravlös tid? Säger Stresscoachen Maria Helander.


Foto: Shutterstock

8. Fastna inte i kvinnofällan

Det finns undersökningar som visar att kvinnors stressnivå i blodet går upp när det kommer hem från jobbet och att vi tvättar och städar dubbelt så mycket under vår semester som under vardagen.

– Här är det oerhört viktigt att be om uppbackning från resten av familjen. Jag brukar rekommendera PAUS-metoden, säger Maria Helander:

P – prioritera vad som är viktigt. Stryk två tredjedelar från att-göra-listan och gör bara det nödvändigaste.

A – acceptera det som inte blir gjort. Ja, det är grus på golvet och chipssmulor i sängen, hunden är skitig och det ligger blöta handdukar i badrummet. Ibland kan resten av familjen få upptäcka själva att det inte är lika roligt att torka sig med en sur handduk som en nytvättad.

U – underlätta så mycket det går. Papperstallrikar och hämtmat, köpekakor istället för hembakad rabarberpaj och uttråkade barn hittar förr eller senare roliga saker att göra på egen hand.

S – slappna av och hitta tid för att få din egen återhämtning.”


Foto: Shutterstock

9. Gör ett tankeexperiment

Hur vill du tänka tillbaka på din semester i höst? Vill du minnas? De där sköna stunderna i hängmattan eller hur mycket du fick gjort? Hur vill du må efter din semester?

– Börja med att fråga dig själv frågorna vad vill du och vad är viktigt för dig? Och även om ni är fler i familjen som vill saker, se till att det finns utrymme för vad du längtar efter, säger Maria Helander.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!