ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress
Publicerad 4 aug 2017 15.32

Så tacklar du ångesten när semestern är slut

Att gå tillbaka till jobbet efter en tids ledighet är för många förenat med ångest. Men det går att få en bättre jobbstart med några enkla metoder.

Att gå tillbaka till jobbet efter en tids ledighet är för många förenat med ångest. Men det går att få en bättre jobbstart med några enkla metoder.

1/3

Foto: SHUTTERSTOCK

Mikael Skifte.

Mikael Skifte.

2/3

Foto: PRESSBILD/KARL GABOR

Att luncha och fika med kollegorna är ett bra sätt att ta paus i jobbet och samtidigt vårda sina relationer.

Att luncha och fika med kollegorna är ett bra sätt att ta paus i jobbet och samtidigt vårda sina relationer.

3/3

Foto: SHUTTERSTOCK

Känns det tufft att gå tillbaka till jobbet efter semestern? Du är inte ensam om att vilja klamra dig fast vid ledigheten. Men det finns flera sätt att tackla jobbångesten. 

När sommarsemestern går mot sitt slut och jobbet hägrar är det många som drabbas av ångest, nedstämdhet och känslor av stress. Tanken på att gå tillbaka till något som för några veckor sedan var en så självklar del av ens liv känns plötsligt skrämmande. Men vad beror den här jobbångesten på?

– Ett vanligt mönster är att många biter ihop för att klara sig fram till semestern, men om man har en långvarig obalans mellan återhämtning och belastning så hjälper inte semester. Det är en anledning till att många känner att semestern inte hjälpt när de ska tillbaka till jobbet, säger Mikael Skifte, rehabiliteringskonsult på Stressmottagningen i Stockholm.

Så hur hanterar man jobbångesten? 

LÄS OCKSÅ: Forskare: Långa dagar på jobbet kan skada hjärtat 

Gilla läget 

Först och främst: Du är inte ensam om att känna ångest inför att gå tillbaka till jobbet efter semestern. Nedstämdhet, minskad aptit och dålig koncentrationsförmåga är så pass utbrett att forskare vid universitet i Granada till och med gett det ett namn: Efter-semester-syndromet. 

Mikael Skifte säger att det bästa är att acceptera känslan:

– Det gäller att ha acceptans. Det är inte farligt att känna ångest eller att vara upp i varv, det är normalt att kroppen reagerar när man vet att man är på väg in i en annan typ av belastning. 

Och, som Mikael Skifte är noga med att påpeka: Känslan är ofarlig och kommer att gå över.

Se till att ställa tillbaka dygnsrytmen

Under semestern håller vi inte lika hårt på våra vanor. De ljusa nätterna och ledigheten gör att vi gärna stannar uppe lite längre och unnar oss långa sovmorgnar. Men att tro att det går att ställa om sig över en natt är naivt.

– Innan man går tillbaka till jobbet kan det vara bra att tänka på om man lagt om dygnsrytmen rejält, så man inte är uppe till klockan två om nätterna och plötsligt ska upp klockan fem, säger Mikael Skifte.

Förutom att för lite sömn är förenat med trötthet kan det också påverka minnet. Det är svårt att vara på topp på jobbet när man glömmer saker. 

LÄS MER: SÖMN: Experternas 21 bästa sömnhacks 

Mjukstarta med en kort vecka

Vill du ha en lugn start på jobbet? Börja inte jobba på en måndag. Det här tipset är inte särskilt originellt, men trots det tycks många glömma bort det när de planerar in sin semester. 

– För att ge sig själv en mjukstart så kan man välja börja jobba på en onsdag eller torsdag i stället. Men det beror så klart på vilken sorts jobb man har, säger Mikael Skifte.

Han tycker heller inte att man ska rivstarta med arbetsuppgifterna utan acceptera att man kanske är lite mindre effektiv än vanligt under första veckan.

– Ha tålamod med dig själv, det tar ett tag att komma i gång. 

Planera in nästa semester 

Veckorna fram till julledigheten är många och väntan kan känna oöverkomlig så här på sensommaren. Men om man har en veckas ledigt att se fram emot i oktober eller kanske en weekendresa i november så känns det plötsligt inte lika ångestfyllt att semestern är över. 

– Det där är väldigt individuellt, men många kan absolut må bra av att dela upp sin semester över året. Det räcker inte med fyra veckors semester på sommaren för att vara utvilad resten av året, utan effekten håller i sig i någon vecka, förklarar Mikael Skifte. 

Faktum är att det gjorts studier som visar att uppdelad semester kan leda till mindre ångest.

Ta korta pauser

Att en lång semester inte håller dig långsiktigt utvilad, har både Mikael Skifte och forskning visat. Något som däremot kan göra att du känner dig mer utvilad är att unna dig små mikropauser.

– Det är ett sätta att bryta av den mentala intensiteten som många går in i. Det behöver inte vara långa pauser, utan det räcker med att ta en kopp kaffe, gå till kopieringsmaskinen eller skjuta ut stolen från skrivbordet och titta ut genom fönstret, säger Mikael Skifte.

Eller varför inte köra en omgång Candy Crush? En ny studie visar nämligen att några minuters paus för att spela spel lättar upp arbetsdagen.

LÄS MER: Test: Lider du av social fobi?  

... och unna dig lite lyxigare pauser

Vill du behålla semesterkänslan lite längre? Även om du är tillbaka i jobblunken så finns det små sätt att sätta guldkant på tillvaron – som också är långsiktigt bra för dig. Ett sätt är att lägga lite extra krut på lunchrasten – äta ute på stan till exempel. 

Ät lunch med dina kollegor, råder experten.

Foto: SHUTTERSTOCK

En annan härlig möjlighet till avbrott är fika med kollegorna. Så här efter semestern är det också en perfekt möjlighet att prata lite om den jobbångest som skaver i så många.

– Det är ett bra tillfälle att påminna varandra om att ta det lugnt så där i början och att ta hand om varandra. En bra kontakt med kollegorna skyddar mot stressrelaterad ohälsa och gör att jobbkraven känns lättare, säger Mikael Skifte.

Se det som en nystart

Även om det är helt normalt att känna obehag inför att gå tillbaka till jobbet efter semestern, så kan det också vara befogat. Kanske befinner du dig i en arbetssituation som inte är hållbar. Mikael Skifte tycker att perioden efter semester är bra att ägna åt att fundera över hur man vill jobba.

– Under semestern har du förhoppningsvis klivit ur ekorrhjulet som du vanligtvis är inne i, varför då inte ta tillfället i akt och använda lite av det utrymme du har skapat för att reflektera över hur du vill ha det på jobbet. Det är bra att ta som vana att lägga in en kort reflektion på tio till 15 minuter varje vecka för att fundera på om du lever det liv du vill leva eller om du håller på med något annat.