Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 8 jul 2019 06:00

Psykologens 3 tips för en stressfri semester

Blir du också stressad under semestern? Här tipsar psykologen om sina bästa knep för en stressfri sommar.

Blir du också stressad under semestern? Här tipsar psykologen om sina bästa knep för en stressfri sommar.

1/2

Foto: Shutterstock

Maria Farm, legitimerad psykolog.

Maria Farm, legitimerad psykolog.

2/2

Foto: JÖRGEN HILDEBRANDT

Semestern är tänkt som en period då vi varvar ner och laddar batterierna.

Ändå är det många som blir djupt stressade och återvänder till jobbet utan att vara det minsta utvilade.

– Det är väldigt mycket som ska tryckas in under en kort tid, säger psykologen Maria Farm till Hälsoliv.

"Just den här sommaren ska bli den bästa någonsin!"

Känner du igen tanken? Då vet du också att det inte alltid blir som man tänkt sig. För många är semestern inte alls den där stressfria perioden som man hoppats på.

Det ska pusslas med semesterdagar och aktiviteter, alkoholintaget ökar och vädret kanske sviker så allt ställs på ända. För att inte tala om den ständigt pågående tävlingen på sociala medier om vem som egentligen har den roligaste, mysigaste och absolut mest FANTASTISKA semestern i vänskapskretsen.

Enligt psykologen Maria Farm är ett vanligt problem att vi ställer alldeles för höga krav på oss själva.

– Att man ska vara så lycklig och allt ska vara så bra och man ska hinna med allt det där man inte hunnit annars. Det är väldigt mycket som ska tryckas in under en kort tid. Det blir en känslomässig stress också, säger hon.

Lyckligtvis har hon några knep som kan vara en hjälp på vägen.

LÄS OCKSÅ: 10 vetenskapliga sätt att snabbt stressa ner 

1. Våga stryka

Så fort det vankas ledighet har många av oss en tendens att fylla kalendern till bredden med aktiviteter. Det ser säkert roligt ut på papperet men blir lätt oerhört stressande när ni väl är där.

– Stryk gärna hälften. Så kommer det nog bli i slutändan ändå, säger Maria Farm.

– Inse redan från början att en del av det inte kommer att bli gjort och att det är okej.

Det betyder inte att kalendern behöver vara helt tom. Välj med omsorg och se till att planera in dagar där ni kan varva ner och smälta de aktiviteter ni valt ut.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken: Så vet du om din stress är farlig 

2. Tänk på hur mycket du dricker

Sommaren innebär att många svenskar förändrar både sina mat- och dryckesvanor. Vi dricker mer och tenderar att äta lite mindre balanserat. Framför allt det förstnämnda kan gå ut över våra relationer, vilket lätt leder till stress.

– Det är en orsak till många konflikter och många gånger kan det gå ut över barnen, säger Maria Farm.

Eftersom vi dricker oftare gäller det därför att dricka mindre vid varje tillfälle.

3. Var realistisk

Under sommaren fylls våra Instagramflöden med härliga grillkvällar, solbrända ben och vinglas som skålar i solnedgången. Det är lätt att bli avundsjuk, men kom ihåg att det du ser på sociala medier bara är en liten del av hur folk faktiskt har det. Sluta jämför.

– Släpp det här med att alla dagar på semestern ska bli så fantastiskt lyckliga. Somliga dagar blir mer intressanta och roliga än andra. Släpp kraven på att det måste bli den mest lyckliga sommaren någonsin och fokusera på det som faktiskt finns framför dig och uppskatta här och nu, säger Maria Farm.

https://www.facebook.com/halsolivexpressen/videos/1919263285014951/