Erika Kits Göleviks bästa första hjälpen-tips mot stress

Minska stressen med enkel andningsövning

Känner du dig stressad? Då finns en medicin som är överlägsen alla andra - den är dessutom helt gratis och finns alltid med dig.

Andningen.

Träningsexperten och yogaläraren Erika Kits Gölevik visar en enkel metod för att snabbt och enkelt stressa ner.

Stress är ett vanligt problem i dagens samhälle. Lite då och då är förstås ingen fara och kan till och med vara prestationshöjande. Men när det pågår under en längre tid kan kroppen ta skada.

Här visar Erika Kits Gölevik hur hon gör för att stressa ner. En enkel andningsövning kan vara allt du behöver.

– Det här är den bästa, snabba självhjälpen mot stress. Börja andas djupt. Enkelt och gratis, säger hon.

Enkel andningsövning – steg för steg

Följande övning är tänkt att hjälpa dig komma ifrån den ytliga och spända andningen som vi lätt hamnar i när vi är stressade.

Gör så här: 

1. Börja med att lägga en hand på magen. Tänk att varje inandning ska komma ner så att magen expanderar mot handen. Och vid varje utandning så sjunker naveln in mot ryggraden. Du ska känna att andetagen får ta plats neråt i kroppen. Stanna här kanske 5-10 andetag.

2.  Korsa sedan händerna över kroppen. Tänk att du ska ge dig själv en kram. Placera händerna, hela handflatorna, på utsidan av vardera sida av bröstkorgen. Sen börjar du skicka andetaget hit. Bröstkorgen ska expandera åt sidan. När du andas ut känner du hur bröstkorgen sjunker ihop. Låt varje andetag ta plats åt sidorna och bakåt i kroppen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!