Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet

Foto: Shutterstock

7 av 8

7. Trötthet och sömnstörningar

Sover du mer än vanligt utan att känna dig utvilad? Eller upplever du tvärtom att du är lättväckt och har svårt att både somna och somna om? När sömnen blir störd är det en varningssignal du måste ta på allvar.

– Vi människor tål enorma mängder stress, men när återhämtningen faller bort börjar det bli farligt. Sömnen är vår viktigaste återhämtning, då sorteras intryck och hjärnan repareras. Om du inte ens kan sova, ja, då kommer du att bli sjuk, säger läkaren Anna Voltaire och fortsätter:

– Stressen gör att det är svårt att slappna av, vilket gör det svårt att somna. Eller så vaknar man i panik klockan fyra på morgonen och kan inte somna om eftersom man börjar tänka på att barnen måste ha matsäck eller att det är mycket att göra på jobbet

Det här kan du göra:

Det blir något av en ond cirkel. Sömnlöshet föder stress och stress föder sömnlöshet. Men det finns några olika sätt att bryta mönstret. Sömn är viktigt, men Anna menar att du kan inte bara kan bestämma dig för att du ska sova, för då kommer det i sig bli en stress. Hon tror att man måste börja med att lära sig att slappna av:

– Lär dig att komma till ro. Om det är promenader i skogen, motion på lunchen eller 15 minuter yoga spelar ingen roll. Sömn är så laddat, folk tror att man måste sova åtta timmar, men det är inte sant. Det viktiga är kvaliteten.

– Om du ligger som en mask på en krok och svettas i sängen, ligg inte kvar utan gå upp och gör någonting för att varva ner. Det kräver övning, men det går att hitta sätt att stressa ner. Kanske måste du skära ner på jobbet.

LÄS OCKSÅ: Trött hela tiden? 6 tips som lindrar


7 av 8