Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Örter, frukter, blommor, barrträd och torrt gräs. Dessa dofter hade enligt studien en lugnande inverkan, ökade välbefinnandet och känslan av närvaro - reaktioner som alla bidrar till en minskning av stress.
Örter, frukter, blommor, barrträd och torrt gräs. Dessa dofter hade enligt studien en lugnande inverkan, ökade välbefinnandet och känslan av närvaro - reaktioner som alla bidrar till en minskning av stress.
Örter, frukter, blommor, barrträd och torrt gräs. Dessa dofter hade enligt studien en lugnande inverkan, ökade välbefinnandet och känslan av närvaro - reaktioner som alla bidrar till en minskning av stress.
Anna María Pálsdóttir, docent och universitetslektor vid institutionen för människa och samhälle på SLU
Anna María Pálsdóttir, docent och universitetslektor vid institutionen för människa och samhälle på SLU
Anna María Pálsdóttir, docent och universitetslektor vid institutionen för människa och samhälle på SLU
1 AV 4
Psykologen Maria Farm ger råd
2 AV 4
Örter, frukter, blommor, barrträd och torrt gräs. Dessa dofter hade enligt studien en lugnande inverkan, ökade välbefinnandet och känslan av närvaro - reaktioner som alla bidrar till en minskning av stress.
Foto: Shutterstock
3 AV 4
Anna María Pálsdóttir, docent och universitetslektor vid institutionen för människa och samhälle på SLU
Foto: Jenny Svennås-Gillner, SLU
4 AV 4

Forskare: Här är dofterna som minskar din stress

Gillar du doften av pelargoner? Det är inte så konstigt!
Forskning har visat att vissa dofter från växtriket har en lugnande effekt på oss. 

– Det ska bli väldigt intressant att fördjupa sig i dofternas betydelse för hälsa och välmående, säger Anna María Pálsdóttir.

Ny forskning vid Alnarps Lantbruksuniversitet, SLU, visar att olika dofter från växtriket kan göra dig mindre stressad. 

Genom att kartlägga hur naturliga dofter framkallar associationer, känslor och fysiska reaktioner hos personer med stressrelaterad mental ohälsa kunde forskare se att vissa naturliga dofter kan skapa ett inre lugn.

Hitta ron med pelargon

Örter, frukter, blommor, barrträd och torrt gräs. Dessa dofter hade enligt studien en lugnande inverkan, ökade välbefinnandet och känslan av närvaro - reaktioner som alla bidrar till en minskning av stress.

Särskilt den citrusaktiga doften av pelargon var något som deltagarna kopplade till en familjär känsla som påminde om trygghet och barndom.

– Det visade sig att doften av växter, särskilt olika sorter av citrusdoftande pelargon, kan stödja mental återhämtning och bidra till en upplevelse av inre ro, säger Anna María Pálsdóttir, docent och universitetslektor vid institutionen för människa och samhälle på SLU till forskning.se.

Så gick det till

Studien pågick under fem år och hade 59 deltagare som i perioder om tolv veckor medverkade i naturbaserad rehabilitering vid Alnarps rehabiliteringsträdgård.

Personerna som deltog i studien behandlades alla för stressrelaterad mental ohälsa och studien gjordes i samverkan med forskare från Högskolan Kristianstad, enligt SLU.

2018 intervjuade Hälsoliv Patrik Grahn vid Alnarps rehabiliteringsträdgård om hälsofördelarna som finns med just krukväxter och trädgårdsterapi.

– Det har visat sig vara en väldigt kostnadseffektiv behandling. Man har undersökt samband mellan natur och hälsa i flera år och kunnat se att folk upplever en klar hälsoförbättring av att vistas ute i naturen både psykiskt och fysiskt, säger Patrik Grahn till Hälsoliv. 

Under första kvartalet av 2020 bestod 41 procent av alla pågående sjukfall av stressrelaterade sjukskrivningar enligt Försäkringskassan.  

Forskningen fortsätter

Till följd av resultatet av den här studien kommer forskarna nu göra en ny studie där de ska titta närmare på olika doftämnen och hur de uppfattas av människan. 

– Då kommer vi att specifikt arbeta med Doktor Westerlunds hälsoblomma, en nyttoväxt som ständigt är aktuell. Det ska bli väldigt intressant att fördjupa sig i dofternas betydelse för hälsa och välmående, säger Anna María Pálsdóttir i artikeln från SLU.

Känns det som att stressen blir för mycket kan det alltså vara läge att ta en åktur till närmsta blomsterhandel, eller ställa sig bland mossan i närmsta skogsglänta.