Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 14 mar 2019 18:00

Följ 42 procents-regeln och känn dig mindre stressad

Blir du också alltid sjuk första veckan på semestern? Det är antagligen ett tecken på att din kropp behöver återhämtning.

Blir du också alltid sjuk första veckan på semestern? Det är antagligen ett tecken på att din kropp behöver återhämtning.

Foto: Shutterstock

Känner du dig ofta stressad och överväldigad i din vardag?

Att ”ta det lugnt” kan vara enklare sagt än gjort.

Men om du försöker följa 42 procents-regeln kan det bli enklare.

Har du någonsin varit med om att första veckan på en efterlängtad semester så ligger du däckad i sängen med feber och förkylning, i stället för att njuta av ledigheten på stranden? Och har du märkt att du behöver sova minst 12 timmar i några nätter så fort du avslutat ett stort projekt?

Detta är antagligen tecken på att din kropp strejkar och kräver att du återhämtar dig, eftersom du stressat en längre period och inte prioriterat att vila.

42 procent, så mycket vila är ”lagom” skriver forskarna Emily Nagoski och Amelia Nagoski i boken ”Burnout: The secret to solving the stress”. Amelia har själv erfarenhet av utmattningssyndrom.

LÄS MER: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet 

Tio timmars vila per dygn

42 procent är alltså så mycket tid din kropp och hjärna behöver för att vila och återhämta sig. Det är ungefär tio timmar på ett dygn.

”’Men jag har inte så mycket tid’, tänker du. Vi säger inte att du måste ta 42 procent av din tid till att vila. Vi säger att om du inte tar 42 procent kommer de 42 procenten att ta dig. De kommer ta tag i ditt ansikte, trycka ner dig på marken, placera en fot på ditt bröst och deklarera sig själv som vinnare”, skriver Amelia och Emily.

Stress är ett psykologiskt tillstånd som även uttrycker sig fysiskt och påverkar kroppens system.

”För att se till att alla system fungerar korrekt kräver vår biologi att vi tillbringar 42 procent av våra liv med att underhålla organismerna för vår fysiska existens”, skriver systrarna Nagoski som föreslår att man lever efter modellen nedan.

LÄS MER: 6 sätt du kan lära dig att hantera din stress 

Foto: Faksimil från boken Burnout: The secret to solving the stress

Följ 42 procents-hjulet

Ungefär åtta timmars sömn.

20-30 minuter av en ”stress-reducerande” konversation med någon du älskar och litar på.

30 minuters fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet räknas som vila dels eftersom det förbättrar din sömnkvalitet och dels för att det gör att dina stressnivåer sjunker.

30 minuter som är tillägnad mat. Du kan dela upp tiden mellan måltider om du vill. Men det är viktigt att du tillbringar tiden med att bara laga och äta mat. Inga telefonsamtal, tv eller podcast samtidigt.

30 minuters ”wild card”, beroende på vad du behöver. Behöver du extra tid för att träna, meditera, läsa en bok eller kanske ägna dig åt en kvällsrutin? Du bestämmer!

LÄS MER: Experter: 6 enkla tips för att slippa stress 

Systrarna Nagoski påpekar dock att detta bara är en fingervisning. Man får så klart anpassa sig till hur ens vardag och behov ser ut. Och hur mycket sömn man behöver exempelvis är ju olika från person till person.

Det viktiga är att du ägnar några timmar varje dag, gärna runt tio timmar, med att vila från jobb, skola och andra måsten som stressar dig.