1 av 2: Psykologen Maria Farm ger råd
Ta tag i besvären i tid
2 av 2: Ta tag i besvären i tid Foto: Shutterstock

Experternas egna knep för att motverka utmattning

Stress diskriminerar inte och även personer som jobbar med mental hälsa riskerar att drabbas av utmattningssyndrom.

Här berättar terapeuter och psykologer var de själva gör för att ta hand om sitt mentala välmående.

Den som lever med långvarig och överdriven stress hamnar lätt i riskzonen för utbrändhet, eller utmattningssyndrom som det numera kallas. För att minska risken för svåra besvär är det alltid bra att ta tag i problemet innan det eskalerar – vilket kan vara lättare sagt än gjort.

För Huffington Post berättar terapeuter och psykologer hur de själva tacklar överdriven stress.

1. Ta en elektronisk paus

Att vara ständigt uppkopplad är ytterligare ett stressmoment i en redan stressig vardag. Jobbmejl, sms, sociala medier och läskiga nyhetsrubriker kan vara oerhört psykiskt påfrestande. Psykoterapeuten Rachel Wright är därför ett stort fan av elektroniska pauser.

Om du lever i en parrelation bjuder detta också på ett utmärkt tillfälle för kvalitetstid – där ni inte sitter begravda i era telefoner.

2. Testa en ny hobby

Det kan verka kontraproduktivt att ta sig an något nytt när du redan känner dig tömd på energi, men enligt Bari Schwarz, psykoterapeut verksam i New York, kan det vara precis det du behöver. Något nytt och spännande kan fylla på dina energidepåer både fysiskt och mentalt.

Själv tycker hon om att byta hobby på årlig basis.

– Ett år testade jag stickning, andra år gick jag med i en vinklubb och provade pilates.. På så sätt har jag något att se fram emot när jag vill varva ner, säger Schwarz.

Vanliga symtom vid utmattningssyndrom

Symtomen vid utmattningssyndrom smyger sig ofta på men det kan också gå snabbt.

Besvären är ofta både fysiska och psykiska.

Här är några vanliga tecken:

Trötthet och sömnproblem

Energilöshet

Ångest, irritation, oro och nedstämdhet

Koncentrationssvårigheter och glömska

Hjärtklappning, yrsel och värk

Ljudkänslighet

Magbesvär

Källa: 1177 Vårdguiden 

3. Gå ut

Naturen har en stor inverkan på vårt mentala mående. Det finns gott om forskning som menar att en 20 minuter lång skogspromenad räcker för att minska våra stressnivåer. 

Det sägs också kunna lindra både depression, ångest och utbrändhet.

För socialarbetaren Linda Reitzes och psykologen Kevin Gilliland är det en naturlig del i deras personliga stressahantering.

Om du har en egen trädgård är det ett utmärkt stressverktyg. Att påta runt och göra fint kan göra under för din mentala hälsa.

LÄS OCKSÅ: Forskare: Naturen läker utbrändhet bättre än mediciner

4. Gör din arbetsplats till en lugn oas

Vare sig du jobbar hemma eller på plats på kontoret kan det vara en god idé försöka skapa en så lugn miljö som möjligt.

Psykologen Alfiee Breland-Noble har exempelvis stranden som sin största inspirationskälla. I sitt hemmakontor har hon samlat element från stränder hon besökt och tar då och då pauser på 15-30 minuter där hon bara sitter och mediterar i lugn och ro.

5. Hitta något som skänker mening

Glädje och mening är viktiga aspekter även utanför jobbet. Det kan handla om att ställa upp som volontär, utveckla din spirituella sida eller arbeta med kreativa projekt.

I vissa fall går det alldeles utmärkt att kombinera med en hobby – även om det också kan vara positivt att ha något som bara handlar om nedvarvning.

6. Motionera

Fysisk aktivitet är ofta det sista vi vill tänka på när vi känner oss utmattade, men det finns många fördelar. Det kan både förebygga, lindra och agera som en distraktion när vi känner oss mentalt dränerade.

– Ett hårt träningspass kräver fokus och att vi utmanar oss själva. På så sätt tar vi ett mentalt kliv bort från vårt arbete och lever mer i nuet, säger psykologen Forrest Talley.

Du behöver emellertid inte gå in stenhårt för att nå fördelarna. Satsa hellre på kontinuitet och det som faktiskt blir av. En halvtimmes promenad om dagen i lagom tempo räcker långt. 

LÄS OCKSÅ: Så lite träning behövs för att motverka depression

7. Besök en psykolog

Även personer som jobba med mental hälsa kan behöva professionell hjälp.

– Att prata med andra terapeuter är ett av de vanligaste sätten för terapeuter att motverka utbrändhet, säger Talley.

Om du tror att du ligger i riskzonen för utmattningssyndrom eller redan har drabbats bör du kontakta en vårdcentral för att få vidare hjälp. Du kan också vända dig till företagshälsovården om du jobbar eller elevhälsan/studenthälsan om du studerar.

Aktuellt just nu