Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 19 feb 2019 07:30

Experter: 6 enkla tips för att slippa stress

Känner du dig stressad? Då är du inte ensam

Känner du dig stressad? Då är du inte ensam

Foto: Shutterstock

Långvarig stress kan få förödande konsekvenser för både livet och hälsan.

Så ta kontroll över situationen innan det går för långt.

Här tipsar experterna om vad du kan göra för att förebygga stress.

Stress har blivit ett av vår tids största samtalsämne. Fler och fler drabbas och enligt Folkhälsomyndigheten kryper det lägre och lägre ner i åldrarna.

Och det handlar inte bara om den mentala biten. Stress skapar kaos i våra kroppar och kan leda till en rad fysiska åkommor.

Enligt psykologen Katti Uhlin är vårt uppkopplade liv en stor del i problematiken.

– Framför allt så gör den här jämförelse-hysterin som finns i dagens info-samhälle att många tror sig kunna uppnå allt de ser, men dilemmat är att bilden av omvärlden består av många människors gärningar. Prestationskraven blir orimligt stora. Dessutom gör mobilanvändandet att vi blir mer stillasittande, minskar den egna kreativiteten att göra saker och triggar belöningssystemet, säger hon till sajten Skövde Nyheter.

Så, hur gör man då för att slippa gå in i den berömda stressväggen?

Här är experternas enkla tips, som vem som helst kan följa.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet 

1. Vila mobiltummen

Träna aktivt på att lägga undan telefonen. Du behöver inte hålla koll på Instagram eller Facebook var tionde minut för att överleva. Om du behöver vara tillgänglig, stäng av onödiga notiser från allt annat.

– När man har hela världen i sin hand förväntas man ha koll på både ebolautbrott och grannens gardiner. Vi tränas liksom till att splittra vårt fokus, säger Tina Gunnarsson, mental tränare och mindfullnessinstruktör.

2. Planera mikropauser och andas

En kort promenad, några minuters meditation eller andningsövningar kan göra underverk för stressnivåerna. Medveten andning är ett bevisat effektivt sätt för att mota stressen i grind. Katti Uhlin menar att det borde vara lika självklart som rutinen att borsta tänderna. Ta fem djupa andetag, både morgon och kväll. Låt andningen gå ända ner i magen.

LÄS OCKSÅ: 7 fysiska symptom som kan bero på depression 

3. Kramas!

Enligt Uhlin utsöndrar kroppen endorfiner och oxytociner vid fysisk beröring - två ämnen som vi mår prima av och som dessutom bekämpar stresshormonet kortisol. Mental beröring kan också funka. Film, musik eller någon annan konstform som berör kan också minska stress.

4. Rör på dig

Att hinna med motion samtidigt som du är stressad är för många ett moment 22. Se det som en investering. Enligt överläkaren Anders Hansen, som skrivit boken ”Hjärnstark” kan träning leda både till sänkta stressnivåer och ett bättre försvar mot framtida stress.

– När man är fysisk aktiv så stiger nivåerna av ett hormon som heter kortisol, kroppens viktigaste stresshormon. När man har rört klart på sig så sjunker dessa nivåer igen. Det intressanta är att ju mer man rör på sig desto mindre stiger kortisol under själva aktiviteten och desto mer sjunker det efter aktiviteten. Man reagerar med mindre och mindre kortisolökning ju mer man tränar. Sedan när man blir stressad av andra orsaker än fysisk aktivitet så reagerar man inte med samma kortisolökning, har han tidigare sagt till Hälsoliv.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen 

5. Skippa nikotinet

Många tar en rökpaus för att lindra just stress, men rent fysiologiskt kan det ha rakt motsatt effekt. Flera studier visar att nikotin höjer både puls, stressnivå och blodtryck. Generellt sett är rökare dessutom mer stressade än icke-rökare.

6. Våga be om hjälp

Det är oerhört viktigt att komma ihåg att du inte är ensam om dina känslor. Och att det går att få hjälp, så länge du vågar öppna dig. Prata med någon i din omgivning eller sök professionell hjälp för verktyg och strategier som lär dig hantera din stress.