Experter: 4 myter om stress du bör se upp med

Kronisk stress kan vara förödande, men all stress är inte dålig stress.

Foto: Shutterstock

1 av 2: Kronisk stress kan vara förödande, men all stress är inte dålig stress.

Hur du hanterar din stress är ofta viktigare än strävan efter ett stressfritt liv.

Foto: Shutterstock

2 av 2: Hur du hanterar din stress är ofta viktigare än strävan efter ett stressfritt liv.

Stress har ett uruselt rykte.

De flesta känner säkert till hur mycket det kan ställa till i kroppen på lång sikt, men det finns också många missuppfattningar.

Här avslöjar experterna sina värsta.

Andra har också läst

Myt 1: Stress går att undvika

Drömmer du om att leva ett stressfritt liv? Skaffa dig en spade och gräv ner dig under närmaste sten.

– Många tror att de kan eller bör försöka att undvika stress, säger psykologen Barbara Van Dahlen till sajten Well and good.

– För det första är det omöjligt. För det andra är det inget du bör sträva efter.

Enligt Barbara bör målet inte vara att undvika stress, det viktiga är snarare att försöka förstå vad som triggar oss och hur vi hanterar det.

LÄS OCKSÅ: 11 sätt: Så larmar din kropp när du stressar för mycket 

Myt 2: Stress är alltid dåligt

Att kronisk stress är negativt kommer knappast som en överraskning. Men all stress är inte dålig. Under rätt omständigheter kan det till och med vara något positivt. Det kan motivera oss att agera eller förändras. Psykologen Janina Scarlet kallar det till och med för en superkraft.

– Stress aktiverar vår flykt- och kamprespons vilket gör att vi rör oss snabbare och tänker snabbare, vilket gör oss starkare och mer förberedda, säger hon.

I moderation kan det vara en styrka snarare än ett problem.

Ditt liv håller inte på att haverera bara för att du känner dig stressad, det går trots allt att uppleva stress även av positiva livsförändringar: Som ett jobbyte, ett bröllop eller en graviditet.

Nyckeln är återigen att hantera stressen på ett hälsosamt sätt.
LÄS OCKSÅ: Experter: 6 enkla tips för att slippa stress

Myt 3: Stress går inte att kontrollera

Livet går inte alltid att kontrollera, vilket också gör det lite extra spännande (eller djupt obehagligt beroende på vem du frågar).

När det gäller stress finns det flera vägar att gå, i vissa fall kan den vara hjälpsamt att sortera in stressen i det du inte kan kontrollera och vad du faktiskt kan kontrollera. Genom terapi kan du få många viktiga verktyg som dessutom hjälper dig att agera på rätt sätt beroende på situation.

I andra fall kan det räcka med ett nytt perspektiv. Psykologen Lindsay Tulchin menar att mycket stress kan kopplas till våra egna felaktiga tolkningar av olika situationer. Var rationell när du tittar på det som stressar dig och fokusera på att lösa problemet.

Lindsay rekommenderar lite olika mantran som du kan upprepa tyst för dig själv:

”Jag har klarat den här typen av saker förut, det löser sig alltid” eller ”Det här är bara tillfälligt obekvämt”.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet 

Myt 4: Stress är det bästa sättet att motivera oss

Det stämmer att stress kan motivera oss, men det är samtidigt inget måste och kan dessutom vara individuellt. Om det blir för mycket stress kan det nämligen bli helt motsatt effekt. Många som känner sig överväldigande tenderar nämligen att prokrastinera, ett finare ord för att skjuta upp saker.

Psykologen Thea Gallaghers bästa tips är att bryta ner det som stressar dig i mindre bitar som du lättare kan hantera.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här