ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress
Publicerad 29 jun 2017 11.51

Experten: Så undviker du att bli sjuk när du är ledig

Det är vanligt att ta på sig mer arbetsuppgifter en vanligt innan semestern, för att man vill hinna klart. Det här gör att kroppen inte varvar ner. Gör motsatsen, tycker Mara Farm.

Det är vanligt att ta på sig mer arbetsuppgifter en vanligt innan semestern, för att man vill hinna klart. Det här gör att kroppen inte varvar ner. Gör motsatsen, tycker Mara Farm.

1/2

Foto: COLOURBOX

Maria Farm är legitimerad psykolog.

Maria Farm är legitimerad psykolog.

2/2

Foto: MAGNUS JÖNSSON

Första semesterdagen och du känner dig vissen, kanske till och med förkyld. Kanske var det samma sak förra året? Den så kallade fritidssjukan drabbar många av oss. Psykologen Maria Farm ger råd om hur du undviker att drabbas på semestern.

Att bli sjuk i samband med ledighet är tyvärr vanligt. Många upplever att när de väl går på semester eller tar ledigt efter en intensiv arbetsperiod genast drabbas sjukdomssymtom som feber, snuva, huvud- och ledvärk. Tillståndet är så vanligt att det till och med fått ett namn – fritidssjukan. Och anledningen? Japp, den stavas S-T-R-E-S-S.

– Det här är vanligt. Jag tänker att det här hänger ihop med en stressproblematik överlag, och stressreaktioner och långvarig stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning, säger Maria Farm, legitimerad psykolog. 

LÄS MER: 11 smarta tips för en stressfri semester 

Att bli sjuk är kroppens sätt att varna

Maria Farm menar att migrän, feberkänningar och liknande symptom är kroppens sätt att säga i från, och man gör klokt i att lyssna på den. 

– Det är verkligen något att ta på allvar, att du är så trött i din kropp och ditt psyke att du blir sjuk. Ofta något som pågått ganska länge och nästan blivit en personlighetstyp, att man kör över kroppens egna signaler och till slut blir det stopp i systemet.

Hur kan man förebygga fritidssjukan innan semester? A och O är att dra ner på kraven och ge sig själv tid för återhämtning, enligt Maria Farm.

1. Kväv din inre tidsoptimist 

När det närmar sig semester tenderar även de största tidspessimisterna att planera som om de hade oceaner av tid. Det i kombination med perfektionism kan göra att arbetsdagarna blir längre – för att allt ska bli klart. 

– De allra flesta har orimliga krav på vad de ska hinna göra innan semester. Det är en vanlig inställning hos enskilda individer att man måste bli färdig med allt innan man går på semester. Man kanske har en föreställning om att mejlboxen ska vara tom när man går, och glömmer att räkna in de oförutsebara arbetsuppgifterna som alltid dyker upp, förklarar Maria Farm.

Hon menar att det är viktigt att sätta stopp och inse att det alltid kommer att komma nya arbetsuppgifter. 

– Dra ner på kraven. Jag brukar säga att mina klienter ska stryka minst hälften av det som står deras att göra-lista, då brukar det bli lagom.

LÄS MER: Därför blir du sjuk när du är ledig

2. Ta inte med jobbet hem och lämna i tid

Vi är olika bra på att lämna arbetsuppgifterna när vi går hem från jobbet. Ibland känner många att de ligger efter och tanken på att ta med sig lite jobb hem kan kännas lockande. Men Maria Farm är en stark förespråkare av att inte ta med sig jobbet hem. 

Det finns även de som i stället för att ta med sig jobbet hem är dåliga på att ta sig hem från jobbet.

– Man kan vara olika när det kommer till att uppskatta tid. Rätt som det är har klockan blivit sju, och så kommer man hem till en partner som kanske är sur och har ingen tid på sig att varva ner, säger Maria Farm. 

Ett sätt att släppa jobbet kan vara att bestämma sig för att man ska gå vid ett visst klockslag och sedan sätta en påminnelse.

– Vissa av mina klienter behöver till exempel lite extra hjälp att hålla koll på när de ska gå hem, då kan de ställa ett alarm i mobilen en kvart innan arbetsdagen är över. På så sätt får de tid att runda av arbetsdagen, berättar hon.

3. Trappa inte upp – trappa ner!

För att kunna inleda semestern frisk och kry är ett bra sätt att trappa ner på jobbet, det vill säga att se till att man dagarna innan semestern drar ner på tempot och exempelvis inte tar sig an några stora projekt med korta deadlines.

– Det vanligaste är att folk trappar upp innan semestern eftersom de vill bli färdiga med alla arbetsuppgifter innan man går på semestern, men det gör att kroppen inte förstår att den ska vara ledig och då behövs kanske första semesterveckan för att man ska varva ner, förklarar Maria Farm, 

4. Förlita dig på att du duger

Men det är lättare sagt än gjort att gå hem från jobbet, inte fingra på jobbmejlen i soffan och ta det lugnt på jobbet. Många upplever att de måste prestera för att chefer, kollegor och kunder ska vara nöjda.

– Råden är delvis kontextberoende, man kan inte sticka under stol med att vissa anställningsformer är otryggare och har större krav på att prestera och leverera. Sedan spelar det även roll vem man är. En 60-årig man som har jobbat ett tag och har en chefsposition känner kanske inte samma krav att prestera som en 25-årig tjej som har en timanställning.

Men med det sagt tycker Maria Farm att man ska försöka gå till sig själv och förlita sig på att man duger. 

– Ur ett helhetsperspektiv handlar prestation också om hur man mår och tar hand om sig själv – man kan faktiskt se det som en arbetsuppgift om man vill. Pressar man sig själv hårt och inte tar hand om sig själv så kommer det man gör på jobbet inte att bli lika bra, rent krasst. Vi är våra egna viktigaste arbetsverktyg och behöver hålla i längden. Bränner man ut sig har man en lång väg tillbaka och det kommer dröja innan man kan arbeta och prestera igen.