Jenny Rynder, överläkare och specialist i allmänmedicin, reder ut vad man kan göra för att lugna ner kroppen när hjärtat bultar och blodtrycket rusar – till följd av stress.
1 AV 2
Överläkare Per Svensson om riskerna med högt blodtryck, och om vad du kan göra åt det.
2 AV 2
Jenny Rynder, överläkare och specialist i allmänmedicin, reder ut vad man kan göra för att lugna ner kroppen när hjärtat bultar och blodtrycket rusar – till följd av stress.
Foto: Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN

Experten: Så påverkar stress högt blodtryck

Trots behandling med blodtryckssänkande läkemedel kan stresspåslag höja blodtrycket.

I perioder kan det stiga till riskfyllda nivåer. 

Här reder Jenny Rynder, överläkare och specialist i allmänmedicin, ut vad man kan göra för att lugna ner kroppen när hjärtat bultar och blodtrycket rusar.

Enligt Hjärt-Lungfonden är högt blodtryck en av våra folksjukdomar. I åldersgruppen 65–85 år har närmare hälften diagnostiserad hypertoni.

När ett blodtryck mäts inom sjukvården bör det vara under 140/90 och 135/85 när det mäts i hemmiljö. Blodtryck varierar också mellan olika åldersgrupper. 

Nu ingår Hälsoliv i Expressen Premium. Här hittar du allt vårt premiummaterial 

Risken: Stroke, hjärtinfarkt och demens

Ett högt blodtryck bör behandlas eftersom det ökar risken för flera allvarliga följdsjukdomar – stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdom, demens och försämrad blodcirkulation i benen, enligt Jenny Rynder, överläkare och specialist i allmänmedicin vid vårdföretaget Aleris.

– Att ett blodtryck blir förhöjt är vanligt efter 40 och ännu vanligare efter 50. Det som påverkar är ärftlighet och en del riskfaktorer som ålder, vikt, graden av träning, rökning, snusning och alkohol. Stress är också en viktig faktor eftersom det händer en massa saker med kroppen. Stress kan, både på kort och lång sikt, göra att patienter – trots läkemedelsbehandling och normala mätvärden – plötsligt drabbas av högre värden och mer tydliga symtom.

Ett högt blodtryck bör behandlas eftersom det ökar risken för flera allvarliga följdsjukdomar. Foto: Shutterstock

Högt blodtryck ger sällan några symtom

Vid stress frisätts olika hormoner, bland dem adrenalin och noradrenalin, som gör att blodtrycket stiger. Även hjärtat börjar slå snabbare. Det frisätts också så kallade metabola hormoner som exempelvis kortisol. 

Svårigheten med högt blodtryck är att det sällan ger några symtom, inte alltid ens när det når riktigt höga värden, kring 180-200 i övertryck och 110 i undertryck – eller mer. 

Går det då att göra något åt ett skenande blodtryck, framdrivet av en plötslig stressreaktion, och molande huvudvärk?

Mindfulness och yoga kan vara till hjälp

För stunden kan mindfulness hjälpa, medan yoga är mer långsiktigt för att träna kroppen på att aktivera det parasympatiska nervsystemet som lugnar ner kroppen.

Att självmedicinera med mer blodtryckssänkande läkemedel är däremot ingen god idé, enligt Jenny Rynder:

– Ofta sker de här reaktionerna i stunden, och det tar viss tid för blodtrycksmediciner att ticka in. För stunden kan mindfulness hjälpa, medan yoga är mer långsiktigt för att träna kroppen på att aktivera det parasympatiska nervsystemet som lugnar ner kroppen. Det är också bra att lära sig känna igen olika mönster – de tillfällen som utlöser stressreaktionerna med förhöjt blodtryck och huvudvärk som följd.

Yoga och Mindfulness kan vara viktiga stressverktyg. Foto: Shutterstock

Dålig idé att mäta blodtrycket vid stress

Samtidigt betonar Jenny Rynder att kortvarig stress, som ger högre blodtryck, oftast inte är farligt: 

– Det är när kärlen utsätts för ett långvarigt högt tryck som det medför störst fara, säger hon. Det är därför en dålig idé att mäta blodtrycket när man är som mest stressad utan det är bättre att konstatera högt blodtryck genom upprepade mätningar efter vila eller 24-timmars blodtrycksmätning.

Jenny Rynder är överläkare och specialist i allmänmedicin vid vårdföretaget Aleris. Foto: ALERIS

Utöver kortsiktiga åtgärder mot ett blodtryck som rusar till följd av stress, tycker Jenny Rynder att man också behöver tänka på blodtrycket mer långsiktigt över tid.

– Det man kan göra förutom läkemedelsbehandling vid konstaterat högt blodtryck är att se över hela sin livssituation. Vad är det som ger mig stress? Är det något jag kan påverka? Och är det något jag inte kan påverka? Ska jag göra något annat för att må bättre? Det gäller att hitta just det där. 

– Det kan också vara så att man behöver prata med någon. En minskning av salt i kosten är mest effektivt för att minska blodtrycket, Motion är bra, men det är inte så att man behöver ut och springa. Raska promenader som höjer pulsen ger en effekt på konditionen och blodtrycket, säger Jenny Rynder.