Därför blir du sömnig av stress

Stress associeras ofta med en person som är uppe i varv, men många upplever snarare att de blir extremt trötta under perioder av stress.

Foto: Shutterstock

Stress associeras ofta med en person som är uppe i varv, men många upplever snarare att de blir extremt trötta under perioder av stress.

Har du tonvis med saker du måste ta itu med, samtidigt som du bara vill lägga dig ner och sova?

Du är inte ensam. Stress gör många tröttare.

Här är förklaringen.

Andra har också läst

Stress associeras ofta med en person som är uppe i varv, men många upplever snarare att de blir extremt trötta under perioder av stress, och måste kämpa för att hålla ögonen öppna.

Varför det blir så här är inte helt fastslaget, men det finns olika teorier.

Stress gör att man sover för lite

Sömncykeln störs om vi är stressade. I en tidigare intervju med Hälsoliv förklarar sömn- och stressforskaren Arne Lowden att stress är det som är mest förödande för en god natts sömn:

– I vårt samhälle är det mycket press och krav, och det stör nattsömnen mest. Om man försöker balansera stressen på något sätt så att den inte stör sömnen så mycket så är det bra.

Svårigheter att somna eller att man vaknar för tidigt är vanliga följder. Det som händer när sömnen störs är att kroppen kommer försöka ta igen de förlorade timmarna. Därför är det inte så konstigt om man känner sig utmattad.

Psykologiska och emotionella symtom på stress

Du vaknar ofta på natten.

Du känner dig trött stora delar av dagen, även om du sovit länge.

Du har svårare än vanligt att ta beslut om saker.

Dina tankar vandrar i väg när du behöver koncentrera dig.

Du har mer negativa tankar än vanligt.

Om du har tvångstankar eller andra psykiska besvär som ångest och depression kan de göra sig påminda.

Du är inte lika kreativ som du brukar.

Du är mer känslig för kritik.

Lättirriterad.

Omotiverad.

Du har en känsla av kontrollförlust.

Du är arg och frustrerad.

Du känner dig mindre självsäker än vanligt.

Ditt humör skiftar snabbt.

Minnet sviket och du har problem att hitta rätt ord och glömmer bort viktiga möten.

Du har svårt att varva ner.

Sömnkvaliteten förstörs av stress

Det är inte bara antalet timmars sömn som kan minska under en stressig period, hur kvalitativ sömnen är påverkas också när vi är uppe i varv. Om man inte kan gå ner i varv störs djupsömnen, det sömnstadie då kroppen och hjärnan återhämtar sig. Man sover ytligare och vaknar oftare. Det är heller inte ovanligt att man drömmer mardrömmar. Även om man sover sina åtta timmar får man inte tillräckligt med bra sömn, och därför känner man sig inte utvilad dagen efter.

LÄS OCKSÅ: Stressad? 13 sätt kroppen larmar på

En försvarsmekanism

De två ovanstående styckena kan förklara varför man känner sig extra sömnig när man är stressad. Men det finns också de vars svar på extremt hög stress är att somna.

Enligt Huffington Post tror många experter att det här är en kamp-flykt-respons som kickar in och stänger ner kroppen, eftersom stress kostar så mycket energi.

En annan teori är att det helt enkelt är så jobbigt och känslomässigt dränerande att sömn helt enkelt blir ett sätt att fly undan känslorna. 

– Det beror på att sömn, åtminstone kortsiktigt, kan ge lite lindring från stressen, förklarar Aric Prather, professor i psykologi vid universitetet i Kalifornien.

Den sista teorin är att hjärnan bara kan hantera en viss mängd stress. Sömn kan hjälpa hjärnan att frigöra utrymme och bestämma vad som ska lagras i långtidsminnet, och vad som kan rensas bort.

LÄS OCKSÅ: Två enkla förändringar som förbättrar din sömn

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här