Vila dig i form i sommar – det är du värd.
Många som tar ledigt upplever stress.
1 AV 2
Vila dig i form i sommar – det är du värd.
Foto: Shay Peretz
2 AV 2
Många som tar ledigt upplever stress.
Foto: Shutterstock

Återhämtningsskola – 3 knep för att verkligen vila ut i sommar!

Varför inte lägga lite extra fokus på just återhämtning för hjärnan i sommar? Hälsolivs Erika Kits Gölevik ger dig sina 3 bästa återhämtningsknep.

Erika Kits Gölevik

För de flesta av oss är det inte kroppen utan hjärnan som är trött när det är dags för semestern… Och ändå… är det ofta kroppen som får vila mest, även om hjärnan såklart följer efter och drar ner på tempot pö om pö. Här är tre knep för att verkligen vila ut.

1. Meditera mera

Vad skulle en kort stunds meditation då och då kunna göra för dig och din återhämtning? Och vänta… om du nu tänker – nej, det där har jag aldrig gjort, det är inte för mig, skulle inte funka för mig. Kom då ihåg att alla har varit precis där. Tänkt troligen exakt så. Och ändå testat. Och hittat något som verkligen gör skillnad.

Begreppet meditation handlar i grunden om närvaro. Man skulle kunna säga att allt du gör med intentionen att vara fullt närvarande är en typ av meditation. Medveten gång – att känna underlaget mot foten varje steg – andningsövningar, yoga, ridning – vad ger dig och din hjärna den där efterlängtade pausen från att tänka på det som var eller planera det som komma skall? Börja där! Och våga också undersöka hur det är att sitta stilla i en stunds meditation.

Så kommer du i gång:

Ställ klockan på tre minuter och sätt dig på en tyst och lugn plats. Börja med att andas in genom näsan och sucka ut genom munnen några gånger. Andas sedan in och ut genom näsan och fokusera på ditt andetag. Varje inandning, och varje utandning. Känn luften mot nästippen, hur den är kallare på vägen in än vägen ut. Och du… att tappa fokus är en del av meditationen: Du fokuserar, tappar fokus, blir medveten om att du tappar fokus och kommer tillbaka till andetaget – det är hela processen och ett oerhört bra sätt att i all enkelhet träna hjärnan på att vara mer kvar i nuet. 

Tips: Ladda ner en mindfulnessapp som har många bra guidade meditationer.

LÄS OCKSÅ: Unna dig en skön yogarutin utan stress

2. Från rörelse till stillhet

Den fysiska delen av yoga är i grunden övningar som är till för att vi ska sträcka ut och balansera kroppen fysiskt för att kunna sitta skönt i meditation. Det är också så att tankar och känslor har en tendens att sätta sig i kroppen. 

Enkla exempel som de flesta av oss kan relatera till: Den som är stressad har en tendens att dra upp axlarna och stelna till. Den som bär på sorg sjunker ofta ihop medan den som är arg gärna biter ihop käkarna. Kropp och själ sitter ihop helt enkelt. 

Testa en meditation där man rör sig i stället för att sitta still. 

Meditationen Dynamic som är uppdelad i fem olika faser: 

1. Andning – du andas in och ut genom näsan och skakar spänningar ur kroppen.

2. Utlevnad – lev ut alla dina känslor. Precis allt som kommer upp. Ilska, sorg, skratt – välkomna det och lev ut det.

3. Utmattning – hoppa upp och ner, upprepa ordet who, och skaka armarna ovanför huvudet.

4. Stå stilla – På signal i musiken. Frys. Stå blick still och iaktta allt som händer inom dig.

5. Dansa – mjuk dans dit kroppen vill ta dig.  

Sugen på att testa? Den här tillhörande musiken finns på Spotify.

LÄS OCKSÅ: 4 veckors må-bra-schema med Erika Kits Gölevik

3. Sök tystnad och digital detox

Det finns inget vi är så fattiga på nu för tiden som tystnad och stillhet. Den konstanta stimulansen både av ljud, men även av andra typer av stimuli via mobiler, datorer, tv, radio… Vi är så ovana att ”bara vara” att så fort vi inte gör något eller är med någon – minsta lilla lucka – så plockar vi upp telefonen för att scrolla.

Vad händer egentligen med de där tankarna vi aldrig hinner tänka klart? Vad händer med de där känslorna vi skuffade undan för att det inte ”passade sig” just då? När vi konstant sysselsätter oss och fyller på med nya intryck. Det är värt att tänka på.

Testa att ge dig själv ett tyst dygn. 24 timmar ensam någonstans. Gärna nära naturen. Stäng av mobilen. Skippa böcker och musik. Bara var. 

Jag gör det en gång i kvartalet, som en kvartalsrapport med mig själv. Helt klart 4 x 24 timmar per år som gör störst skillnad för mitt välmående.

Läs mer om att skapa ett tyst dygn här