1 av 3
2 av 3
3 av 3

Andas bort din stress med enkla övningar

Sätt dig bekvämt och unna dig själv en stillsam stund. 

Erika Kits Gölevik, pt och yogalärare, guidar dig genom lugna andningsövningar i åtta minuter. 

Genom att andas djupt ner i magen sänker du din stressnivå - och det kan ha en stor effekt både i stunden men också på längre sikt 

Att tillbringa en stund med sig själv, att landa här och nu och andas djupt ner i magen är som medicin för en stressad själ. Många som blivit utbrända får exempelvis lära sig andningstekniker eftersom det är så effektivt mot stress. 

– Att andas kan ju verka som det mest självklara. Men att andas är ofta det första vi stryper när vi blir mentalt eller psykiskt stressade. Då börjar vi andas ytligare och snabbare vilket får motsatt effekt. Vi får mindre syre till hjärnan och vi får mindre syre till musklerna. Så vi klarar av mindre om vi andas sämre, säger yogaläraren Erika Kits Gölevik. 

Andningen gör dig närvarande i nuet

Hon använder andningsövningar när hon behöver samla sig, som en meditation eller mindfulness, och när hon behöver stressa ner.

- När du lugnar ner din andning, och får en djupare bukandning, så kommer även hjärta och hjärna att påverkas och dra ner på tempot. 

Sätt dig skönt till rätta och låt Erika Kits Gölevik guida dig genom andningsövningarna. Och har du möjlighet, testa att göra det dagligen i några veckor och se vilken effekt det har på dig. Glöm inte att slå på ljudet.  

ANDAS: 8 minuter som ger lugn

LÄS OCKSÅ: 3 bra KBT-övningar för att minska stress  

LÄS OCKSÅ: 13 kroppsliga signaler på att du är utbränd 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!