Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 15 dec 2018 19:00

7 snabba sätt att lindra stress och ångest

1/2

Du kan inte kontrollera dina tankar och därför är det bäst att bara flyta med.

Du kan inte kontrollera dina tankar och därför är det bäst att bara flyta med.

2/2

Foto: Shutterstock

Få saker är så jobbigt för psyket som ångesttankar.

Här är sju meditationsknep att ta till för att lindra stress och ångest - på bara ett par minuter.

Meditation är ett fantastiskt verktyg för att hantera jobbiga tankar, ångest och stress. Men precis som när det kommer till att träna kondition eller läka att brustet hjärta så tar det tid. Och tid är för många betraktat en lyxvara som man inte är beredd att förhandla med, fast att man kanske borde.

Därför listar vi, inspirerade av Women's Health, sju meditationsknep som snabbt får dig på banan när ångesten står utanför och huffar och puffar.

1. Fokusera på att andas in... och ut

Sätt händerna på magen och fokusera på hur det känns när du andas. Räkna dina andetag. Ett när du drar in luft, två när du andas ut. När du kommit till tio är det dags att börja om igen.

2. Känn dina fötter mot golvet

Hur känns sofftyget mot din bara överarm? Kaffemuggen mot läppen? Fokusera på det du gör i nuet - det som förankrar dig i verkligheten - och reflektera över hur det känns. Om du inte har fötterna mot marken kan det hjälpa att fysiskt se till att du har det.

3. Scanna kroppen

Nej, du ska inte springa in på akuten och kräva en MR-scanning. 

Slut ögonen och reflektera över hur kroppen känns, ett område i taget. Börja uppifrån med hjässan och arbeta dig nedåt. Ögonen, näsan, munnen, nacken, axlarna och så vidare. Känns det bra eller dåligt? Gör mentala anteckningar utan att stanna till för länge.

Upprepa tre gånger. Du kommer antagligen må annorlunda den tredje gången jämfört med första. 

LÄS MER: Julångest? Fem vanliga stressfällor

4. Känns solens varma strålar

Föreställ dig att solen lyser ner över ditt huvud och värmer dig, som när du sitter vid ett fönster och känner vårsolens första strålar lysa in eller när du befinner dig under gassande sol på stranden. 

Föreställ dig hur värmen från solen fyller hela dig, från ansiktet och ut i varenda skrymsle och vrå i din kropp.

5. Låt tankarna flyta i väg

Det här är bland det viktigaste att lära sig: Du kan inte kontrollera dina tankar och därför är det bäst att bara flyta med. Om du lär dig att vänta ut dina tankar utan att försöka styra dem eller lägga för mycket vikt vid dem kommer de att försvinna av sig själva. Japp, även de ångestladdade tankarna.

LÄS MER: Stressfri på tre minuter med mikromeditation

6. Föreställ dig att du andas in en närståendes ångest

Det här låter superkonstigt, men det kan fungera! Tänk på någon du tycker om. Föreställ dig att du, när du andas in, tar på dig hens alla bekymmer för att sedan, när du andas ut, tänker på alla härliga stunder ni haft ihop. Som att andas in det dåliga och andas ut det goda.

7. ”Vad är du tacksam för?”-tricket

En oldie men goldie som du säkert redan har koll på. Fårga dig själv vad i livet du tycker om, och ägna sedan en halv minut åt att verkligen marinera i tacksamhet över att du har detta i ditt liv.

Psst! Stress hänger även ihop med OCD, tvångstankar och tvångssyndrom. Här kan du läsa mer och ta reda på om du lider av det.