Under stress använder kroppen upp mer av näringsämnena än när du är avslappnad, enligt dietisten Charlotte Watts.
Under stress använder kroppen upp mer av näringsämnena än när du är avslappnad, enligt dietisten Charlotte Watts. Foto: Fotolia

7 oväntade tecken på att du är stressad

Förstoppning, blödande tandkött och vita fläckar på naglarna.

Symptomen kan vara tecken på stress.

Stressen kan nämligen dränera din kropp på viktiga näringsämnen. 

Enligt en undersökning, som försäkringsbolaget AXA gjort, är fyra av fem vuxna stressade under en vanlig vecka och en av tio är stressade hela tiden. I undersökningen deltog drygt 4 000 personer, rapporterar Daily Mail.

"Fysisk aktivitet har positiv inverkan på den mentala hälsan"

Många menar att orsaken till detta delvis beror på den moderna arbetskulturen, där folk tar emot samtal och kollar mejlen ständigt – även när de inte är på jobbet. 

För att stressa ner är det vanligt att tv, lyssna på musik, läsa böcker, träna eller dricka alkohol.

– Det är bevisat att fysisk aktivitet har positiv inverkan på den mentala hälsan, även om det bara är en promenad runt kvarteret i stället för en sväng på gymmet, säger läkaren Mark Winwood från försäkringsbolaget AXA, enligt Daily Mail. 

LÄS OCKSÅ: Så vet du om din stress är farlig

Stress ”äter upp” näringsämnen

Men det finns också andra metoder, menar dietisten Charlotte Watts, som skrivit boken "The De-stress". Hon menar att våra kroppar använder upp de flesta näringsämnena snabbare under stressperioder, eftersom våra system i kroppen arbetar i högre och snabbare takt under stress – och bristen syns på våra kroppar. 

Här är Watts lista på de vanliga tecken som visar på att du är stressad, och att du behöver fylla på med vitaminer och mineraler:

1. Spricka i mungipan

Sprickor i mungiporna är ett tecken på att B-vitaminnivåerna är låga, och framför allt då brist på B6 som dels är viktig för produktionen av serotonin och dopamin som reglerar humöret och motivationen, samt melatonin som reglerar sömnen. 

Detta ska du äta: Morötter, kyckling, ägg, fisk, kött, ärtor, spenat, solrosfrön, valnötter, avokado, banan, bönor, broccoli, brunt ris, kål, majs och potatis. 

Foto: Fotolia

2. Gnisslar tänderna

Ihållande stress visar sig ofta genom att man krampar i käken eller gnisslar tänder. Detta kan delvis bero på att man har låga nivåer av B-vitamin B5. 

Detta ska du äta: Nötkött, ägg, färska grönsaker, baljväxter, lever, svamp, nötter och saltvattenfisk.

LÄS OCKSÅ: Minska stressen med enkel andningsövning

3. Vita fläckar på naglarna

Under stressperioder kan man lätt få brist på zink och det kan visa sig genom att man får vita fläckar på naglarna. Zink är bland annat viktigt för immunförsvaret och produktionen av hormoner, insulin och könshormoner. 

Detta ska du äta: Fisk, kött, solrosfrön, pumpafrön, nötter, ostron och andra skaldjur.

Foto: Fotolia

4. Förstoppning ena dagen, diarré andra..

Har du ibland förstoppning för att sedan en annan dag bli lös i magen? Då kan du behöva få i dig magnesium. 

För att vi ska kunna lugna hjärnan och musklerna efter stress så är vi beroende av detta ”lugnande mineral”. Och eftersom muskler också är involverade i matsmältningsprocessen kan brist på magnesium visa sig genom förändringar avföringen. 

Låga nivåer av magnesium är också förknippat med ångest, sömnlöshet, depression och muskelsmärta. 

Detta ska du äta: bovete, nötter, sojabönor, mörkgröna grönsaker, morötter, ärtor, sötpotatis, solrosfrön och sesamfrön, linser, avokado, blomkål, fisk, kött. 

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet

5. Hårda finnar på armar och ben

Har man låga halter av E-vitamin och omegaoljor kan man, enligt Watts, få hårda finnliknande knottror på armar och ben. Brist på E-vitamin kan också göra att man lättare får blåmärken. 

Detta ska du äta: Kallpressade vegetabiliska oljor, mörkgröna bladgrönsaker, baljväxter, nötter, frön, brunt ris, ägg, mjölk, havregryn, sojabönor, sötpotatis. 

Foto: Fotolia

6. Blödande tandkött

Om du har brist på C-vitamin kan du bli trött och irriterad. Fysiskt kan det märkas genom att man får blödande tandkött, lätt får blåmärken och har försämrad sårläkning och är infektionskänslig. 

Detta ska du äta: Bär, citrusfrukter, gröna grönsaker, sparris, avokado, broccoli, kål, mango, lök, papaya, gröna ärter, ananas, rädisor, spenat, jordgubbar, tomater.

LÄS OCKSÅ: Kan stress verkligen orsaka gråa hårstrån?

7. Återkommande infektioner i halsen

A-vitamin är viktigt för att synen, huden och slemhinnorna ska fungera normalt. Brist på A-vitamin kan ge allvarlig ge nedsatt motståndskraft mot infektioner på huden eller i slemhinnorna som leder till luftvägarna. Ett annat bristsymptom är att man kan bli nattblind. 

Detta ska du äta: Lever, fiskleverolja, röda, apelsin och gula frukter och grönsaker så som aprikoser, sparris, broccoli, morötter, papaya, persikor, pumpa, paprikor, spenat, gul squash.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!