Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 28 mar 2019 19:00

6 sätt stress kan påverka hud, hår och naglar

Stress påverkar inte bara vårt inre mående, det kan även visa sig på vår kropp.

Stress påverkar inte bara vårt inre mående, det kan även visa sig på vår kropp.

Foto: Shutterstock

Stress påverkar inte bara vårt psyke och mående, utan även hud, hår och naglar.

Med inspiration från HuffPost listar vi sex sätt som stress kan lämna avtryck på din kropp.

Vår hud är som bekant kroppens största organ, och allas kroppar reagerar olika på stress. Men enligt dermatologen Dr. Whitney Bowe så kan vår hud inte märka skillnaden på olika typer av stress – psykisk, känslomässig, fysisk eller påverkad av ens omgivning.

– För huden hamnar all stress i två kategorier; akut eller kronisk. Den mer skadliga formen av stress för huden är kronisk stress. Ju längre du är stressad, desto mer påverkas huden, säger Bowe till HuffPost.

Så kan stress påverka din hud, hår och naglar.

LÄS MER: 5 stressfällor som kan göra dig sjuk 

1. Stress triggar inflammation

För att bättre förstå hur stress påverkar och inflammerar huden säger Bowe att hon kollar hon noggrant på kopplingen mellan huden, psyket och magen. Enligt henne kan nämligen ens matsmältningsförmåga saktas ner när man upplever stress. Ju längre stressen varar, desto mer kan det påverka ens matsmältning – och när matsmältningsförmågan saktas ner kan det påverka ens magbakterier. I en studie har man också kunnat konstatera att höga nivåer av stress kan påverka magbakterier.

– Den minskade rörligheten tillåter en överväxt av ohälsosamma bakteriestammar, och gör att den naturliga tarmfloran blir störd vilket leder till något som kallas dysbios. Detta kan i sin tur orsaka att tarmens insida blir mer genomtränglig, vilket triggar inflammation att bryta ut i kroppen, förklarar Bowe.

Som ett resultat av inre inflammation kan psoriasis eller eksem blossa upp.

2. Stress kan torka ut huden

När vår kropp upplever stress kickar vår flykt- och kamprespons in. Som ett resultat av det utsöndras hormonerna adrenalin och kortisol. En ökning av adrenalinnivån gör att vi svettas mer då det aktiverar svettkörtlarna. Dermatologen Dr. Forum Patel berättar för HuffPost att risken för uttorkning ökar, eftersom kroppen förlorar mer vatten under kort tid.

– Om din kropp tror att den utsätts för stress kommer den vilja kyla ner sig själv. Om du inte fyller på med vatten kommer du bli torr, säger hon.

LÄS MER: 6 sätt du kan lära dig att hantera din stress 

3. Stress kan trigga existerande åkommor att förvärras eller blossa upp

När adrenalin och kortisol utsöndras skickas kemiska meddelanden till hjärnan som triggar vissa fysiologiska svar i våra kroppar, förklarar dermatologen Dr. Michael Eidelman för HuffPost. Ökade adrenalinnivåer ökar exempelvis vår puls och höjer blodtycket, och kortisol höjer halterna av glukos i blodet.

När kroppen producerar för mycket kortisol försvagas vårt immunsystem, vilket orsakar en inflammatorisk respons så som att eksem eller psoriasis blossar upp. Denna stressfaktor är speciellt relevant för de som redan är mottagliga för dessa hudåkommor, eftersom stress kan förvärra eller intensifiera dem.

4. Stress kan göra huden oljigare vilket kan orsaka akne

En förändring i hormonnivåerna, i synnerhet kortisol, orsakad av stress kan vara en bidragande faktor för akneutbrott.

– Stress stimulerar hjärnan att producera en specifik hormon som förbereder kroppen för den stressiga miljön. Som en sidoeffekt kan dessa hormoner öka talgkörtlarnas aktivitet, vilket leder till högre nivåer av olja, tilltäppta porer och akneutbrott, säger dermatologen Dr. Joshua Zeichner.

LÄS MER: Stressad på jobbet? 9 sätt din kropp slår larm 

5. Stress kan påverka hår och hårbotten

När det kommer till ditt hår och din hårbotten kan stress göra avtryck på olika sätt.

Enligt Patel upplever vissa att håret blir oljigare eller torrare än normalt under stressiga perioder, beroende på hur ens kropp reagerar på hormonskiftningarna.

– Allas respons kommer variera i hur allvarligt det blir. Men din hårbotten och ditt hår kommer definitivt känna av effekterna stress orsakar, konstaterar Patel.

Eidelman berättar att vissa kanske kommer uppleva mjälleksem, som visar sig i att huden blir röd, fjällar och kan klia.

Stress kan också leda till håravfall. Om din kropp exempelvis går igenom en mycket stressig period, exempelvis på grund av sjukdom, slutar din kropp att producera hår. Din kropp måste helt enkelt prioritera vad den ska lägga energi på, och hår är inte nödvändigt för att kunna läka eller överleva. Effekterna av en sådan stress kan dock visa sig först efter flera månader eller år.

Patel berättar att även mindre allvarliga stressiga perioder kan leda till att man tappar hår eller att kroppen slutar producera hår. Hon nämner ketodieten som ett exempel, att om man utsätter sin kropp för en stor omställning så är det påfrestande och stressigt för kroppen.

LÄS MER: Följ 42 procents-regeln och känn dig mindre stressad 

6. Stress kan påverka dina naglar

På samma sätt som din kropp slutar att producera hår under jobbiga och långa stressiga perioder så slutar den också att producera naglar, berättar Patel. Anledningen är den samma, naglar är inte nödvändiga för att man ska kunna läka eller överleva. Naglarna kan bli sköra eller till och med släppa från nagelplattan under stressiga perioder.

Så tar du hand om din hud när du är stressad

Om du är stressad ska du så klart först och främst se över om du kan påverka din situation något, så stressen kan minska. Men ibland är stressen tyvärr oundviklig. För att ta hand om sin hud när man är stressad råder Zeichner att man håller sin hudvårdsrutin enkel och ser till att återfukta kroppen mycket, något som är särskilt viktigt för de med eksem och psoriasis.

Man ska också vara noggrann med att sova minst åtta timmar per natt, för att ge sin kropp chansen att återhämta sig ordentligt. Om du inte redan mediterar är det en bra period att börja, eller testa djupandningsövningar för att kunna slappna av. Träning kan också vara skönt och hjälpa om man är stressad.