Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 27 feb 2019 06:00

6 sätt du kan lära dig att hantera din stress

Stress kan påverka din kropp och ditt sinne negativt, särskilt långvarig stress.

Stress kan påverka din kropp och ditt sinne negativt, särskilt långvarig stress.

Foto: Shutterstock

Deadlines, sociala tillställningar, hushållsarbete, to do-listor…

Att uppleva stress är något de flesta gör regelbundet.

Därför är det viktigt att lära sig hantera stressen för sin hälsas skull.

Att lära sig att inte stressa fast man har tusen saker att göra är lättare sagt än gjort. Det finns alltid saker att göra, tider att passa, folk att träffa, sysslor att få avklarade. Dagarna går i ett och när man bockat av en sak från listan tillkommer det ofta ytterligare minst en punkt. Stress kan påverka din kropp och ditt sinne negativt, särskilt långvarig stress. Det är också därför det är viktigt att lära sig att inte stressa.

Om du är så stressad att du känner att det är svårt att hantera ska du självklart uppsöka professionell hjälp. Men om du däremot upplever att du känner av vardagsstress listar vi med inspiration från Elite Daily sex sätt på hur du kan lära dig hantera din stress.

LÄS MER: Stressad på jobbet? 9 sätt din kropp slår larm 

1. Var ärlig mot dig själv med dina prioriteringar

När du är stressad kan det vara lätt att känna att allting på din to do-lista är lika viktiga och att du behöver få gjort allting NU. Som ett resultat av det kan det vara svårt att ta ett steg tillbaka och fokusera på vad som verkligen är viktigt.

– Kom ihåg att hålla ett öga på det stora perspektivet och ifrågasätt många antaganden du gör när du är stressad. Till exempel, titta på din to do-lista och fråga dig själv ”Vad är verkligen brådskande, och kan något vänta en halvtimma eller en halv dag?”, säger livscoachen Rebecca Sparks till Elite Daily.

Det är viktigt att skilja på vad som faktiskt behövs göras direkt och vad som bara upptar fokus och kräver uppmärksamhet, förklarar Sparks.

– Kom ihåg att du inte behöver vara allt för alla. Allting behöver heller inte ske just nu. För att ta sig an varje dag glad och hälsosam för att kunna hantera stress måste du vara ärlig mot dig själv om hur dina prioriteringar ser ut.

2. Sätt tydliga och hälsosamma gränser

Kom ihåg att du alltid kan säga ”ja” eller ”nej” när någon ber dig att göra något. Eller bara säga ”vänta fem minuter så jag kan tänka över det här”.

Om du gärna vill göra alla i din omgivning nöjda och glada kan det vara svårt att säga nej. Man kan känna sig som världens sämsta person, men det är ju faktiskt inte sant.

– De få sekunderna av obehag är väl värda om det får dig att undvika stressen som skapas av att ta på sig en extra uppgift eller göra något som inte bidrar med värde till ditt liv. Så om du känner dg stressad, fråga dig själv om du har tydliga gränser. Eller är de flexibla? Om det är det senare är det dags att sätta tydliga gränser för dig själv och andra, så de vet när och hur ofta du är tillgänglig, råder Sparks.

LÄS MER: Hitta ditt fokus - med tre grymma meditationsappar 

3. Påminn dig själv om allt bra i ditt liv

Enligt rådgivaren och relationsexperten David Bennett kan det hjälpa att ta en stund och ändra ditt perspektiv till det positiva i ditt liv när du är stressad.

– Att känna tacksamhet kan inte bara leda till en minskning av upplevd stress, men det kan också hjälpa en person att känna sig mer socialt stöttad. Jag avsätter en tid att lista fem saker jag är tacksam för som hänt nyligen på väg till jobbet.

4. Testa mindfulness

Du har hört det tusen gånger och kommer säker höra det minst lika många gånger till. Men för en bra anledning, mindfulness funkar.

– Mindfulness hjälper till att sänka blodtrycket, sakta ner hjärtfrekvensen och slappna av nervsystemet, säger Connie Habash, äktenskaps- och familjeterapeut samt yogalärare.

Om du är osäker på hur du ska börja med mindfulness kan du ta en kurs eller söka dig runt på Youtube, där finns massor av guider!

LÄS MER: Studie: Att äga en katt skyddar mot stress 

5. Identifiera det du måste ha, inte det du måste göra

Jennifer Silvershein, psykoterapeut, säger till Elite Daily att hon ofta rekommenderar sina klienter att identifiera sina ”måsten” de har under dagen. Inte sådant som finns på deras to do-lista, utan sådan som gör att de känner sig genuint glada och lyckliga.

– Det kan vara att dricka kaffe med deras partner innan de åker till jobbet och vet med sig att en stressig dag väntar, eller att de tar liten paus under dagen för att meditera.

6. Låtsas som om du är ett träd

Innan du avfärdar denna punkt snabbare än du hinner säga ”björk” kan du åtminstone ge det en chans.

Enligt Jill Howell, professionell rådgivare, kan kraften från din fantasi spela en stor roll i att hjälpa dig hantera din stress. En övning för att mota bort stress är övningen Howell kallar ”Jag är träd”.

LÄS MER: Experter: 6 enkla tips för att slippa stress 

Så här gör du: Ställ dig stadigt med båda fötterna och böj lite på dina knän. Låtsas att du är ett träd. Din torso och dina ben är stammen. Föreställ dig hur dina rötter sträcker sig neråt genom varje våning i byggnaden, ner genom källaren, och sedan ner i jorden. Föreställ dig hur dina rötter sprider sig i jorden, ner till jordens mitt.

Meningen med detta är att du ska föreställa dig hur du fysiskt är grundad i något så att samma effekt kan smitta av sig på sitt sinne. Värt ett försök, eller hur?