ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

5 stressfällor som kan förstöra din semester

<span>Många föreställer sig semestern som en enda lång vila, men ofta blir det tvärtom.</span>

Många föreställer sig semestern som en enda lång vila, men ofta blir det tvärtom.

1/2

Foto: Vadym Drobot

Maria Farm.

Maria Farm.

2/2

Foto: Jörgen Hildebrandt

5 stressfällor som kan förstöra din semester

Semester innebär lugna dagar i solstolen, härliga stunder med familj och vänner, långa sovmorgnar och hundra procents avslappning. Eller..?

Ofta föreställer vi oss semestern som en enda lång vila, och ser fram emot att komma tillbaka till jobbet pigga och solbrända till hösten. I stället blir det tvärtom; hjärtat slår, jobbmejlen plingar och du känner dig mer stressad än någonsin. Här listar psykologen Maria Farm fem stressfällor på semestern – och hur du tar dig ur dem.

1. Du kan inte koppla bort tankarna på jobbet och låta bli att kolla jobbmejlen

Lösning: "Ta kontroll och bestäm med kollegorna redan i förväg hur du vill ha det under semestern. Var tydlig. Vill du koppla bort jobbet och inte få mejl eller samtal överhuvudtaget, berätta det för arbetskamraterna och be dem respektera det. Vissa kan dock bli stressade av att inte ha koll på vad som händer på jobbet. Då kan det vara bra att bestämma en tid, till exempel varje måndagseftermiddag, då du kollar mejlen och tar emot samtal från kollegorna. Håll dig till det du bestämt och koppla bort jobbet resten av tiden."

LÄS MER: 7 tips för att somna när du är sjukt stressad

2. Du känner press att hinna med mycket under ledigheten

Lösning: "Ofta planerar vi in för mycket på semestern, utan att tänka på oförutsedda händelser, restider och liknande. Jag brukar säga att man ska stryka hälften, eller åtminstone en tredjedel. Det är bättre att du har färre saker på att-göra-listan, men har tid att verkligen uppskatta det du gör.

3. Du har svårt att komma ner i varv på semestern efter en stressig period på jobbet

Lösning: "Det är svårt för både kropp och själ att gå från hundra procent till semestermood. Om du har möjlighet – ta det lugnare på jobbet de sista dagarna före ledigheten. Planera inte in lika mycket och försök gå hem lite tidigare. Då förbereder du dig på att gå ner i varv. Om du inte har möjlighet till det, låt bli att planera in så mycket de första 3-4 dagarna av semestern. Sov ut och tillåt dig att göra ingenting."

LÄS MER: 5 stressfällor som kan göra dig sjuk

4. Du jämför dig med andra på sociala medier – och blir avundsjuk på deras semestrar

Lösning: "Vi människor är sociala djur, och vi jämför oss med andra hela tiden. Ibland är det bra, som de gånger vi blir peppade och inspirerade av andra. Om vi däremot jämför oss på ett sätt där vi själva känner att vi kommer till korta, är det negativt. Om du känner dig avundsjuk på någon – fundera över hur du ska förhålla dig till tanken. Hjälper den dig eller stjälper den dig? Tänk också på att personen du jämför dig med kanske inte alls har det så bra som han eller hon ger sken av. Kan du inte släppa avundsjukan kan det vara bättre att ta den på allvar. Vill du till exempel också åka på en solresa kanske du redan nu kan börja spara pengar och planera inför nästa års semester."

5: Du oroar dig över hur vädret ska bli

Lösning: "Vi kan inte styra över vädret, bara hur vi förhåller oss till det. Acceptans är den bästa strategin. I stället för att bli på dåligt humör av att det regnar och låta det gå ut över resten av familjen, fundera ut hur du kan göra det bästa av dagen ändå. Kanske kan du passa på att gå på bio eller baka en god kaka?"

Relaterat