1 av 2: Psykologen Maria Farm ger råd
Stressad?
2 av 2: Stressad? Foto: Shutterstock

5 saker psykologer gör när de vaknar stressade

Vissa morgnar vill man bara krypa tillbaka under täcket och försvinna. Humöret är uselt, hjärnan går på högvarv och stressen står en upp i halsen.

Här är några enkla strategier som hjälper dig att möta dagen.

1. Skriv av dig

När Jack Turban, som jobbar med barn och ungdomspsykiatri vid Stanford University School of Medicine, vaknar stressad plockar han fram sitt anteckningsblock.

– Först skriver jag ner alla sysslor jag har framför mig, vilket lindrar oron över att glömma bort något. Sedan klottrar jag ner ett litet mantra, en kort positiv fras som jag repeterar för mig själv genom dagen, säger han till Huffington Post.

Slutligen listar Turban några saker han är tacksam och förväntansfull inför och kan på så vis börja dagen på ett positivt sätt.

Du kan också skriva ner vad som oroar dig för att de inte ska studsa runt i huvudet.

LÄS OCKSÅ: Experternas egna knep för att motverka utmattning

2. Ta en kort promenad 

Ibland kan det räcka med 10-15 minuters frisk luft för att komma på bättre tankar. Jessica Gold, psykiatriprofessor vid Washington University School of Medicin i St Louis, tar alltid en promenad med sin hund varje morgon för att väcka liv i kropp och knopp.

LÄS OCKSÅ: 6 tecken på att du lider av ”skynda-syndromet”

3. Fokusera på nuet

När vi är stressade är framtiden vår värsta fiende. Neha Chaudhary, barn- och ungdomspsykolog vid Massachausetts General Hospital, fokuserar på nuet avsett vad som stressar henne i övriga livet. I stället för att tänka framåt försöker hon njuta av morgonen.

– Jag fokuserar på känslorna jag upplever när jag dricker mitt morgonkaffe, hur det luktar, smakar och värmen från koppen i mina händer.

Att leva i nuet kan göra stor skillnad, även om det bara handlar om tio minuter.

LÄS OCKSÅ: Hjärnforskaren Hedvig blev sjuk av stress

4. Våga möta din stress

Det kan låta både kontraproduktivt och obekvämt men poängen är att normalisera känslan. Stress är något naturligt och du är långt ifrån ensam.

Britanny Murphy, terapeut verksam i New Albany, använder denna strategi för att möta negativa och stressiga tankar som dyker upp när hon vaknar. Med hjälp av mindfulness som verktyg försöker hon visualisera sina tankar och känslor i ord och bilder som hon sedan trycker undan.

LÄS OCKSÅ: Stress eller ångest? Så vet du skillnaden

5. Djupandas

Din andning är ett av de mest effektiva vapnen du har mot stress. Det finns en myriad av andningsövningar och nedan tipsar Kristin Meekhof, terapeut och författare, om en av sina favoriter.

Steg 1: Pressa ihop dina näsborrar med tummen och pekfingret och håll andan i fyra sekunder.

Steg 2: Öppna din högra näsborre och andas ut i fyra sekunder.

Steg 3: Andas in med samma näsborre i fyra sekunder.

Steg 4: Pressa ihop näsborrarna igen och håll andan i fyra sekunder.

Steg 5: Öppna din vänstra näsborre och andas ut i fyra sekunder.

Steg 6: Andas in med din vänstra näsborre i fyra sekunder.

Steg 7: Upprepa i fem minuter.

Andra har också läst

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 1 månad fri digital provläsning av Topphälsa här!