Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 17 dec 2018 20:30

5 enkla knep – så stressar du ner inför julledigheten

Försök att  inte vara för hård mot dig själv veckorna innan ledighet.

Försök att inte vara för hård mot dig själv veckorna innan ledighet.

1/3

Foto: Shutterstock

Känner du dig sönderstressad inför julen?

Känner du dig sönderstressad inför julen?

2/3

Foto: Shutterstock

Fem sätt att varva ner – för en lugnare och mer harmonisk ledighet.

Fem sätt att varva ner – för en lugnare och mer harmonisk ledighet.

3/3

Foto: Shutterstock

Snart är det ledigt över jul- och nyårshelgen.  

Men det är inte alltid så lätt att varva ner, och helgerna brukar ofta vara fulla med släktträffar, aktiviteter och fix i hemmet. 

Här är fem sätt att varva ner – för en lugnare och mer harmonisk ledighet. 

1. Var snäll mot dig själv

Försök att  inte vara för hård mot dig själv veckorna innan ledighet. Prioritera en lugn stund i soffan framför ett varv med dammsugaren, till exempel. Gör saker som får dig att må bra; träffa en vän, ät något gott eller kolla på din favoritfilm i soffan. Det gör att du mår bättre och blir på gott humör. 

LÄS MER: Så undviker du att ledigheten blir en stressfälla 

2. Andas långsamt och börja varva ner dagarna innan ledighet

Alla har fem minuter under en arbetsdag för att smita i väg och andas i lugn och ro. Börja veckan innan ledighet att visualisera dig hur du vill må när du går på ledighet, och  försök långsamt stressa ner. Stäng av mejl på kvällen, och försök ta det lugnt, för att bli en mer harmonisk människa inför ledighet. 

LÄS MER: Experten: Så undviker du att bli sjuk när du är ledig 

3. Gör något fysiskt aktivt med din kropp

De allra flesta upplever att veckorna innan julledigt är hysteriska, då det är julfester, mingel, skolavslutningar, julklappshandel och matlagning. Men om du inte kan ta bort stressmomenten helt från livet under dessa veckor innan ledighet gör du både din kropp och hjärna en tjänst om du tränar och är fysiskt aktiv. Träning lindrar stress och höjer ditt humör, och du blir också mer stresstålig. 

LÄS MER: Sju snabba sätt att lindra stress och oro

4. Planera smart 

Undvik att göra allt sista veckan, och försök ligga steget före så slipper du stressen de sista dagarna. Se över vad som ska hända innan jul, och försök ligga ett par dagar före "deadline" med din planering så slipper du paniken sista dagarna. 

5. Ladda kroppen med nyttiga saker 

Julen innebär mycket mat, godis och dryck, och det är givet något du ska njuta av. Men veckorna innan jul kan det vara bra att tanka kroppen med bra mat och energi för att orka och må så bra som möjligt innan du går på ledighet. Kanske skippa snabbmaten för något mer näringsrikt, när din kropp behöver det som mest. 

Inspiration: Land