1 av 4: Psykologen Maria Farm ger råd
Positiv stress kan få dig att känna sig mer kreativ, glad och sporrad.
2 av 4: Positiv stress kan få dig att känna sig mer kreativ, glad och sporrad. Foto: Shutterstock
Långvarig stress kan däremot leda till skadliga konsekvenser.
3 av 4: Långvarig stress kan däremot leda till skadliga konsekvenser. Foto: Shutterstock
4 av 4

3 gånger stress kan vara till din fördel

Stressrelaterade besvär är ett stort folkhälsoproblem, men har det ett oförtjänt dåligt rykte? 

Hälsoliv listar tre gånger stress faktiskt vara till din fördel.

Det är ett faktum att stress kan orsaka svåra och långdragna besvär. Det betyder emellertid inte att all stress är dålig och bör undvikas. Det finns också något som kallas för positiv stress. Det är den du upplever när du är i närheten av en person du är intresserad av, när du ska tävla i en sport du älskar eller göra något utmanande som du länge drömt om. 

Inspirerade av brittiska Metro listar vi tre fördelar med stress. 

1. Stress håller dig motiverad

Att leva stressfritt kan låta som en dröm, men i verkligheten skulle det förmodligen innebära ett ganska slött och oengagerat liv. Stress är nämligen det som får oss att ta tag i saker. 

– Stress kan göra dig mer motiverad, säger psykologen Becky Spelman till Metro och fortsätter: 

– Du vet att du är under press men är samtidigt säker på din förmåga att ta hand om problemet. Det kanske blir en utmaning men du känner att det är realistiskt att genomföra. Du vet att stressen kommer upphöra och att om du bara kommer i gång så kommer allt lösa sig.

2. Att överkomma stress kan stärka självförtroendet

Den som befunnit sig i en stressad situation känner igen sig i den euforiska adrenalinkicken som sätter in när allt är över. Hypnoterapeuten Gail Marra säger till Metro att de positiva följderna inte bara är kortsiktiga: När man klarar av eller övervinner en stressig situation stärks tilltron till den egna förmågan.

3. Stress kan hjälpa dig att lösa problem

Stress kan, förutsatt att vi inte uppslukas av den, göra oss vassare på problemlösning. När kroppen uppfattar att vi befinner oss i fara finns inte tid att vela eller överanalysera. 

– Snabbt som blixten överväger du dina alternativ, söker efter möjligheter, fattar beslut och gör val. Du är i knipa, du agerar nu och tänker senare, förklarar Gail Marra.

Vid kortvarig stress utsöndras adrenalin och noradrenalin som aktiverar det autonoma nervsystemet. Följden blir att man känner sig piggare och mer alert och både reaktionsförmåga och tankeverksamheten snabbas upp.

 Långvarig, skadlig stress

Även om all stress inte är dålig är det viktigt att ta långvarig stress på allvar. Långvarig stress innebär att du är uppe i varv under långa perioder och får för lite återhämtning mellan stressituationerna. När hjärnan och kroppen inte får gå ner i varv mellan stresspåslagen kan det på sikt leda till hälsoproblem, som utmattning.

Aktuellt just nu