När stressnivåerna blir för höga slår kroppen larm.
1 AV 2
Stressforskaren Niclas Almén om hur du kan minska risken för utbrändhet
2 AV 2
När stressnivåerna blir för höga slår kroppen larm.
Foto: Shutterstock

Stressad? 13 symtom på alldeles för mycket stress

Alla upplever stress, och den behöver inte bara vara negativ.

Men långvarig stress kan på sikt få allvarliga konsekvenser och det finns vissa varningssignaler från kroppen som du bör ta på allvar.

Överläkare Kristina Glise och stresscoachen Maria Helander berättar hur kroppen påverkas.

Här är symtomen på att du stressar för mycket.

Stress är en del av livet, och inte bara negativt. Vissa kan till och med fokusera och prestera bättre under press. Och så länge du får tillräcklig återhämtning är det ingen fara för hälsan.

– Det där känner alla igen sig i, det är absolut inget konstigt. Det är livet som är så. Stress i sig är inte farligt, säger Kristina Glise, överläkare vid Institutet för stressmedicin och fortsätter:

– Det är när stressen kombineras med otillräcklig återhämtning som det är farligt.

Långvarig stress utan återhämtning kan i värsta fall leda till utmattningssyndrom

Därför är det viktigt att lyssna på kroppens varningssignaler och bromsa i tid.

Vad händer i kroppen när vi stressar?

Maria Helander är beteendevetare, samtalsterapeut och stresscoach. I sitt jobb möter hon människor som slarvar med både sömn och kost för att hinna med sina fullspäckade scheman.

Kroppen går in i det sympatiska nervsystemet vid aktivitet. Och när vi har varit för länge i det sympatiska systemet, utan återhämtning, blir kroppen belastad.

Maria Helander är beteendevetare, samtalsterapeut och stresscoach.
Kristina Glise, överläkare vid Institutet för stressmedicin
1 AV 2
Maria Helander är beteendevetare, samtalsterapeut och stresscoach.
Foto: LINN HEDESSTRÖM BLAD
2 AV 2
Kristina Glise, överläkare vid Institutet för stressmedicin
Foto: Privat

Vid kraftigt stresspåslag går kroppen in i en kamp- flyktreaktion. Stresshormoner som adrenalin och kortisol pumpas ut i hela kroppen.

– Vi ska snabbt kunna fly eller försvara oss själva från en fara. Vara koncentrerade, fokuserade och jobba extra hårt eller springa, säger Maria Helander.

Beroende på stressnivån påverkas kroppen på olika sätt.

– Det som händer rent konkret är att kroppen vill ha mer syre till cellerna, den vill ha mer blod ut i musklerna, så hjärtat börjar slå snabbare, blodtrycket ökar, blodsockret går upp i kroppen för att du snabbt ska kunna agera.

Symtom vid hög stressbelastning

Här är några av Institutet för stressmedicins symtom på stressbelastning utan tillräcklig återhämtning.

 

Kroppsliga symtom

Ospecifik huvudvärk

Yrsel

Tryck över bröstet och hjärtklappning

Värk i nacke och axlar

Orolig mage

Trötthet och sömnstörningar

 

Kognitiva symtom
Koncentrationssvårigheter

Dåligt minne

Svårt att ”hålla många bollar i luften”

 

Psykiska symtom

Nedstämdhet

Oro

Labilt humör, ”kort stubin”

Panikångestattacker

Oro, magbesvär och trötthet vanliga symtom

Kristina Glise understryker att symtomen kan se olika ut från person till person. Många kan få kroppsliga symtom som bröstsmärtor, yrsel och illamående. Medan andra blir oroliga, irriterade och skapar konflikter eller drar sig undan.

Trötthet och sömnproblem är också vanliga tecken vid hög stressbelastning.

Maria Helander berättar även att ett av många vanliga tecken på att man stressar för mycket är att man kan drabbas av olika typer av magbesvär.

– Kroppen omdirigerar blodet. När du är stressad fungerar inte dina tarmrörelser på det sätt som de ska göra. Fokus ligger i stället på de stora musklerna och på att hjärnan ska fungera.

– Tarmrörelserna blir oftast långsammare. Då får du gaser i magen, du kan få ont i magen, du har svårt att smälta maten eller så är det vanligt att folk blir illamående eller får diarré.

Vätskorna i kroppen minskar vid hög stressbelastning. 

– Magsyran och saliven påverkas, och du kan få torra ögon. Det kan ge samma symtom som vid magkatarr och magsår, säger Maria Helander.

Koncentrationssvårigheter och dåligt minne

Kristina Glise berättar att det även kan bli svårt att samla tankarna, fokusera och koncentrera sig. Som att exempelvis läsa en bok, hänga med i en film eller utföra arbetsuppgifter. 

– Många jobbar långsamt och gör fel. Det gör att man får jobba över för att det ska bli rätt. Då är man inne i en negativ spiral som gör att det bara blir värre och värre, säger hon.

Det är även viktigt att vara vaksam på att de kroppsliga symtomen inte står för någon annan sjukdom.

Få ner stressnivån

Hur bromsar man då i tid när varningslamporna blinkar? Återhämtning är nyckeln. Med hjälp av enkla metoder i vardagen går det att få ner stresshalten. 

– Det handlar om små förändringar för att hålla balansen, och att skydda sig mot det som kan hända om jag inte ger mig själv återhämtning, säger stresscoachen Maria Helander.

Om du vill läsa mer om Helanders knep för stresshantering kan du göra det här!