Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI>Stress

Publicerad 21 feb 2018 11:01

3 enkla övningar för att lindra din stress

1/2

Foto: Shutterstock

2/2

Går livet lite för fort? Har du svårt att varva ner? Långvarig stress är skadlig, och det är viktigt att hitta sätt att varva ner. 

Kbt-psykologen Maria Farm ger dig tre enkla övningar från hälsoappen Wellie.

Arbetslivet och det privata kan kännas kravfyllt, och många av oss har svårt att sluta stressa även mellan varven när det är lite lugnare. 

Stress är ett effektivt sätt att hantera yttre och inre faror, men för många är det i dag ett problem att vi får för lite återhämtning så att kropp och psyke inte kan ladda om funktionerna. 

Långvarig stress är särskilt skadlig, och kan leda till en rad hälsoproblem med allt från dåligt humör, nedstämdhet och sömnproblem, till minnes- och koncentrationssvårigheter och störd och försämrad matsmältning.

Maria Farm är kbt-psykolog och expert i nya hälsoappen Wellie.

Stress kan göra att man äter för fort och dessutom fel sorts mat av gammal vana. Den påverkar hela vårt ätbeteende, men också hur kroppen tillgodogör sig näring. Om du vill leva mer hälsosamt och kanske dessutom tappa i vikt, så är minskad stress ett bra ställe att börja på.

I nya hälsoappen Wellie finns kbt-psykologen Maria Farms inspirerande filmer med tips för bättre välmående. Börja din väg mot lägre stressnivåer genom att testa de här tre enkla övningarna.

MÅ BÄTTRE MED WELLIE: Bli medlem här!

Övning 1: Upptäck DINA stressbeteenden 

Bli nyfiken på dina stressbeteenden, det vill säga beteenden som du gör när du är stressad och uppe i varv samtidigt som de ökar din stressupplevelse. Ofta gör de oss inte alls så effektiva som vi tror. 

Stressbeteenden kan vara att äta för fort, göra flera saker samtidigt, prata fort och skynda även när du inte behöver det. Köer gör dig otålig och du är arg som ett bi i trafiken.  

Uppdraget: Notera minst ett stressbeteende varje dag i en veckas tid. Registrera och reflektera! Hur kändes det och vad tänkte du i situationen? 

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt utan att räkna kalorier

Övning 2: Inför nya beteenden

Jobba med de stressbeteenden du noterat i första övningen, och börja motverka dem genom lite enkla övningar. 

Testa till exempel att bara göra en sak åt gången eller träna på att inte avbryta folk utan lyssna färdigt. Prova även för dig helt nya saker, som att bara sitta still i några minuter och lyssna på dina andetag som sakta fyller dig med luft. Räkna dina andetag på inandning och tänk "slappna av" på utandning. Om du vill kan du även försöka att sakta ner andningen något. Den här enkla övningen kan göra stor skillnad på bara några minuter.  

Uppdraget: Försök att göra något som motverkar stress och uppvarvning genom att införa ett helt nytt beteende som lugnar ner dig och är avstressande överlag. 

HITTA MOTIVATIONEN MED WELLIE: Bli medlem här!  

Övning 3: Gör tvärtom

Ett effektivt sätt att motverka de stressbeteenden som du identifierat är att göra precis tvärtom mot vad du brukar. 

Testa att ställa dig i den långa kön i mataffären, lämna företräde i trafiken eller promenera långsammare än vad du brukar och se dig omkring när du gör det. De här sätten att minska sitt bråttombeteende ger snabb effekt, och du blir nästan genast lugnare, får mindre adrenalinpåslag och har inte lika lätt för att gå upp i varv.  

Uppdraget: Utmana dina stressbeteenden och gör tvärtom mot vad du brukar i stressiga situationer.