Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 8 mar 2018 14:30

Sju smarta knep – så lär du dig tänka mer positivt

Sju sätt som gör det lättare för dig att börja tänka positivt.

Sju sätt som gör det lättare för dig att börja tänka positivt.

Foto: Fotolia.

Har du fastnat i ett konstant klagande och ser livet från den lite mer deppiga sidan?

Med tankens kraft kan du ändra ditt välmående – här är sju sätt som gör det lättare för dig att börja tänka positivt. 

Psychology Today har listat flera sätt som du kan träna din hjärna till att tänka mer positivt. Här har vi valt ut några guldkorn: 

1. Vänj din hjärna vid att se det positiva

Kanske ser du alltid det negativa i vardagen; du lägger märke till den jobbiga personen som trängde sig på bussen eller barnet som skriker i butiken. Om du upplever att det sker mycket negativt runt dig, kan det ha att göra med att din hjärna har programmerat sig att fokusera på det dåliga, i stället för att se de bra sakerna som händer hela tiden. 

Om du i stället aktivt arbetar med att fokusera på allt bra och härligt runt dig, så kommer de negativa sakerna inte längre få samma fokus. 

LÄS OCKSÅ: Enkla knepet som gör dig till en trevligare person

2. Öva på att visa tacksamhet

Du känner dig förbannad på morgonbussen, du är sur på kollegan och besviken på din partner. Lika många saker som det finns att reta upp sig på – lika många saker finns det att känna glädje inför och tacksamhet mot. 

Öva dig på att känna tacksamhet, och även på att uttrycka den. Om du säger till kollegan att du uppskattar han/henne, så kommer du förmodligen bli en mer omtyckt och härlig person. De du visar tacksamhet mot kommer förmodligen också bli härligare personer och uppskatta dig mer. Win-win med andra ord. 

3. Underskatta inte dig själv 

Hur reagerar du när någon ger dig en komplimang? Viftar du bort den med uttryck som "nej, men det kunde väl vem som helst göra" eller "äsch, inte ska väl jag...."? Att lära sig ta emot komplimanger är viktigt för en bra självkänsla, och du ska inte förminska dig själv. Var bättre på att ge dig själv kredd, och var snäll mot dig själv. Då kommer du också tänka mer positivt om dig själv och andra. 

4. Ta tillvara på de tillfällen som gör dig glad 

För att kunna tänka mer positivt borde vi bli bättre på att ta tillvara på de tillfällen och stunder som gör oss glada. 

Om du är dålig på att se de fina stunderna i vardagen så är det extra viktigt att uppskatta och minnas goda minnen och känslor. 

LÄS OCKSÅ: 9 smarta tips till dig som överanalyserar

5. Träna ditt minne till att komma ihåg positiva ord 

Enligt Psychology Today så kan du träna dig till att bli mer positiv bara genom att memorera positiva ord. Då tvingar du din hjärna till positiva associationer och har lättare att ta till de positiva tankarna än att fastna i onda spiraler av negativt tänkande.

6. Tänk negativt när du behöver det

Givetvis kan vi inte alltid tänka positivt, ibland är det också nyttigt för oss att grotta ner i negativa tankar och känslor. Om du upplever att du till exempel blivit orättvist behandlad eller är arg över något är det viktigt att visa det, och kommunicera vad du tycker och känner. Att känna negativa känslor kan också leda till att du agerar och då strävar efter att förändra den känslan. 

7. Lär dig tänka som en optimist med hjälp av detta tv-klipp