Foto: Shutterstock

Självkritisk? Så tystar du din inre mobbare

Självkritik kan hjälpa oss att utvecklas, men när den inre rösten blir för regelbunden och för högljudd riskerar självkänslan att skadas.

Så sätter du stopp för din inre kritiker.

Alla har en inre kritiker. I vissa fall kan det vara något positivt, där rösten håller oss ansvarig för våra handlingar och hjälper oss växa som människor.

Men det kan också leda till en ond spiral av självhat och en kraschad självkänsla.

LÄS OCKSÅ: Overklighetskänslor? Okända diagnosen många lider av

Vad är självkritik?

Självkritik kan som sagt fylla en funktion, så länge den är konstruktiv. Det är trots allt viktigt att vi förstår när vi gör något fel. Men negativ självkritik är något helt annat. 

– Det är den där lilla rösten i vårt huvud som jämför oss med andra, trycker ner oss, kritiserar, dömer och föder självtvivel, skam och skuld, säger psykologen Kalanit Ben-Ari till sajten Stylist.

Exakt vad den negativa självkritiken går ut på kan förstås vara högst individuellt, men är ofta varianter av följande fraser:

”Allt är mitt fel”

”Varför kan jag inte vara som andra?”

”Jag skulle aldrig ha…”

”De måste tro att jag är…”

”Jag ser fruktansvärd ut i dag”

”Jag är en idiot/värdelös”

”Jag är inte värd något”

”Jag klarar inte av det här”

LÄS OCKSÅ: 9 typer av ångestsyndrom och hur du lindrar

Kan leda till depression

Enligt psykologen Golan Shahar kan negativ självkritik i förlängningen få en rad skadliga konsekvenser. I en artikel för Psychology Today refererar han bland annat till forskning som tyder på att negativ självkritik kan bidra till bland annat ångest, ätstörningar och missbruk.

En studie från 2004  menar att det också är en bidragande orsak till depression, som i sin tur kan föda ännu mer självkritik – i synnerhet hos unga tjejer.

Enligt Shahar börjar problemen gro redan i barndomen. Orsaken kan vara tidiga trauman, överdrivet kritiska familjemedlemmar, en medfödd sårbarhet eller en kombination av samtliga.

LÄS OCKSÅ: Dystymi: 9 tecken på att du lider av depressionen

Hur tystar man den inre rösten?

Om du helt har tappat kontrollen över din inre kritiker och känner dig begränsad i livet bör du söka professionell hjälp. Om du vill försöka bekämpa problemet på egen hand är Ben-Aris råd att gå igenom följande fem steg:

1. Notera att din inre kritiker har dykt upp för ett tillfälligt besök. Bara att bekräfta detta kan vara en nyckel till att mildra besvären.

2. Lämna ditt medvetande och försök observera dina tankar, känslor och fysiska reaktioner genom rösten. Vad har den för effekt på dig? Notera dina hjärtslag, andningen, hur musklerna spänner sig. Genom att upptäcka förändringarna kan du försöka minska effekten. Kom ihåg att du inte är dina tankar.

3. Acceptera situationen med medkänsla. Påminn dig själv om att: ”Jag är inte perfekt, jag är en människa och är sårbar. Jag försöker mitt bästa. Det blir inte alltid som jag vill, men så är det att vara människa. Jag är inte ensam i det här”. Om vi lägger för mycket energi på att undvika eller förkasta våra tankar kan det motsatta inträffa.

4. Byt ut negativa formuleringar mot positiva. Fundera på vad du skulle säga om du pratade med en kär vän, snarare än dig själv.

5. Ifrågasätt varför du reagerade på ett visst sätt. Öppna en dialog med den inre rösten och vänd upp och ner på diskussionen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!