Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Mental hälsa

Publicerad 1 okt 2019 19:00

Sätt realistiska mål - lyckas med ditt nya nyttiga liv

När du vill få till en förändring är det bra att sätta mål.

När du vill få till en förändring är det bra att sätta mål.

1/2

Foto: Fotolia

Maria Farm är psykolog och motivationscoach i hälsoappen Wellie.

Maria Farm är psykolog och motivationscoach i hälsoappen Wellie.

2/2

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Tid för förändring! Men ibland kan det kännas motigt att hålla motivationen uppe. Kbt-psykologen Maria Farm tipsar om hur du sätter rätt mål för att maxa din motivation. 

Nya vanor tar både tid och energi att skaffa sig, och känns det för motigt är det lätt att glömma allt vad livsstilsförändringar heter. 

För att få till den förändring du bestämt dig för krävs det att du sätter mål. Kbt-psykologen Maria Farm, ger dig de 8 bästa tipsen för hur du ska nå dina mål.

ANNONS: Vill du gå ner i vikt? 90% når sitt mål med Itrim (EXTERN LÄNK)  

1. Var tydlig

Bestämde du dig för att börja äta mer hälsosamt? Eller att gå ner i vikt? Försök att formulera ett mer exakt mål, som att "jag vill gå ner tio kilo" eller "jag ska äta en grönsak varje dag", så blir det mer tydligt vad du vill uppnå. Om dina mål är för stora eller diffusa blir det otydligt för dig vad du ska göra för att nå dit. Satsa därför på att ha så konkreta och specifika mål som möjligt. 

2. Mätbara resultat

När du ser dina resultat svart på vitt blir det så mycket lättare att se vad du faktiskt uppnått, och när du mäter dina resultat kan du hela tiden hålla koll på din utveckling. Det gör det också lättare att hålla uppe motivationen i det långa loppet.

Mätbara resultat handlar dock inte bara om vikt och kroppsmått, det kan också handla om hur ofta du äter, tränar eller vad du har för blodtryck. Välj det som går att mäta och som har betydelse för din personliga resa. Det kan handla om att röra på sig två gånger i veckan eller att ha en mobilfri kväll i veckan. 

3. Mål som är viktiga för dig

Det är viktigt att du väljer mål med dig själv som utgångspunkt, mål som känns angelägna för dig och som handlar om de förändringar som du vill göra i ditt liv här och nu. Att göra en livsstilsförändring för att behaga någon annan är en betydligt sämre motivationskraft, och gör sannolikheten för att du ska lyckas mycket mindre.

ANNONS: ”Varför går jag inte ner i vikt?” Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK) 

4. Var realistisk

Vad är rimligt för just dig, ditt liv och med dina förutsättningar? Är målet realistiskt sett utifrån pengar och tid? Inser du att du inte råd att köpa det där nya gymkortet kan du kanske satsa på ett par bra skor att springa eller promenera i stället. Har du småbarn är det kanske mer realistiskt att hinna träna två dagar i veckan än varje eller varannan dag.

Att välja mål som faktiskt är genomförbara gör att du känner motivation att fortsätta, i stället för att känna dig misslyckad när du inte klarar mål som är för högt satta. 

Foto: FOTOLIA

5. Delmål motiverar

När du vill få till en större, långsiktig förändring är det oftast klokast att genomföra den stegvis. Att sätta delmål att pricka av på vägen är en utmärkt metod.

Om du har siktet inställt på en väldigt stor viktnedgång kan det lätt kännas övermäktigt, men om du sätter ett delmål som att promenera varje dag under en månad kommer det att ge dig en känsla av att faktiskt vara på väg mot ditt mål. När du prickar av mindre mål längs vägen höjer det motivationen, och ökar sannolikheten att du lyckas med ditt slutmål. 

Ett delmål kan ligga en vecka fram i tiden, eller två månader - du avgör utifrån vad som motiverar dig mest. 

6. Sätt ett datum

Bestäm en dag och en tid när du ska ha uppnått ditt mål. När du vet hur lång tid du har på dig kan du lägga upp en plan för hur dina dagar och veckor fram till det tänkta datumet ska se ut. Då blir din resa till slutmålet mer överskådlig, och det blir lättare att sätta upp delmål som du kan checka av på vägen. 

LÄS MER: Bästa knepen för att bryta dina ovanor 

7. Njut av din målbild

Att använda sig av en målbild innebär att du målar upp en bild i ditt inre där du ser dig själv när du har nått ditt mål. En positiv målbild kan hjälpa dig att se framåt och släppa negativa tankar på nuet om du är missnöjd med hur det är nu. Att fokusera på den positiva känslan i stället för att tänka på det du inte är nöjd med kan göra det lättare att fortsätta kämpa. 

8. Synliggör eventuella hinder

Många nyårslöften och liknande faller på att man inte ser över hela sin situation när man planerar in sina nya aktiviteter. Kanske måste du prioritera om och välja bort något för att få till den nivå av träning som du planerat att börja med. När du formulerar dina mål och planerar vägen dit blir det också lättare att upptäcka sådant som kan ställa till det för dig. Det gör det också enklare för dig att förbereda dig på hur du bäst hanterar de hinder som skulle kunna stå i vägen för dig.