Foto: Shutterstock

Så tar du kontroll över dina tankar - 7 sätt som funkar

Har oönskade tankar tagit kontroll över ditt huvud? 

Kanske har du självkritiska tankar som gör att du ogillar dig själv. Eller pågår ett ständigt ältande i ditt huvud, 

Vi vet exakt hur jobbigt det kan vara. Men det går faktiskt att ta kontroll över sina tankar! Här är 7 strategier som faktiskt fungerar!  

Löper tankarna amok i ditt huvud? Det kan vara både ångestframkallande och skapa en stark inre stress. Med inspiration från Healthline ger vi dig 7 strategier som gör att du kan ta kontroll över dina egna tankar. Men det kan vara bra att redan från början inse att det är ett jobb som kommer att kräva både energi och tid från din sida. 

1. Identifiera tankarna och skriv ner dem

Det första steget är självfallet att identifiera tankarna som du vill ta kontroll över. Det kan också vara bra att skriva ner dem. Bara den enkla grejen, att sätta tankarna på papper, kan faktiskt göra dem mindre intensiva. Det blir också ett sätt att erkänna för dig själv att du har de här tankarna, och det ger dig ett bra utgångsläge. 

LÄS OCKSÅ: 7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest

2. Acceptera tankarna

När du identifierat och erkänt tankarna är det dags att acceptera dem. Det är helt naturligt att försöka undvika tankar som gör ont och som orsakar oro och stress. Men när vi försöker att fly från dem så kan de i stället bli ännu mer intensiva. Försök i stället att göra det motsatta - låt tankarna få komma utan att mota bort dem. KBT-psykologen Maria Farm har tidigare sagt till Hälsoliv att man kan ”surfa på tanken”. Det vill säga att man inte försöker mota undan den men att man heller inte ska drunkna i den. Försök att se på tankarna lite utifrån - noter hur den kommer och hur den försvinner. 

- Och kom ihåg att tankar inte är sanningar, det är bara impulser i din hjärna, säger Maria Farm. 

3. Prata med dig själv i tredje person

Prata med dig själv i tredje person. Det låter kanske lite konstigt men det kan göra skillnad, skriver Healthline. Istället för att tänka i termer av ”jag är så ledsen men jag ska nog fixa det”, kan du i stället prata med dig själv som om du stod bredvid. Ett exempel kan vara ”Du är ledsen nu, men det kommer att gå över. Du har varit med om värre saker och det här kommer du också fixa”. 

Det här skapar en distans som dels gör att du kan studera tankarna utifrån och då blir det lättare för dig att se helheten.  

4. Bli närvarande i nuet

Att meditera är ett bra sätt att lära sig att vara mer närvarande i nuet, så kallad mindfulness. Det är ingen snabb lösning utan ett mer långsiktigt projekt. Du kommer att lära dig att notera de störande tankarna och sen låta dem försvinna. I förlängningen kan det göra att tankarna förlorar makten över dig. Ju mer du mediterar desto lättare blir det att låta de oönskade tankarna glida förbi i stället för att uppta hela din tankeverksamhet, skriver Healthline

5. Tänk positivt

Vi menar inte att du ska låtsas som att allt är bra och att de jobbiga tankarna inte finns. Men du kan försöka se om det finns någon positiv sida av dem. Om du exempelvis ältar ett uppbrott, fundera över om det kan finnas något bra med att du inte längre är i ett förhållande. Du kanske har mer tid över för vänner, du sover bättre eftersom du inte störs av snarkningar och så vidare. Genom att lyfta fram det som faktiskt är positivt, så blir inte tankarna lika mörka. 

6. Minska stressen

När vi är stressade blir det lättare för oönskade tankar att uppta vårt medvetande. Stress och oro kan ge extra bränsle åt tankarna och det i sin tur orsakar en ond spiral. Du är stressad, ältar jobbiga saker, blir ännu mer stressad och tankarna tar över allt mer. Att se över din stressnivå är därför ett bra beslut. 

Avsätt tid för att ta hand om dig själv. Sov ordentligt, ät bra mat, prata med vänner och avsätt tid för meditation då du checkar av hur du mår, både kroppsligt och mentalt. Gör du det har du en bra grund att stå på och kan lättare hantera stress, för hur mycket vi än försöker så kan vi inte utesluta stress helt från våra liv. 

7. Prata med psykolog

Om dina oönskade tankar påverkar ditt liv negativt och du själv inte förmår att bryta mönstret kan terapi vara ett bra alternativ. Med psykologens hjälp kan du exempelvis öva upp din ”självkärlek” och förmågan att prata positivt med dig själv. Det är två viktiga strategier för att återfå kontrollen över dina tankar och känslotillstånd, skriver Healthline. 

Från arkivet: Andningsövning som gör dig lugn

LÄS OCKSÅ: Perfektionism som gör dig sjuk – så sänker du kraven 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!