Många mår dåligt i januari.
1 av 2: Många mår dåligt i januari. Foto: Shutterstock
Rörelse är viktigt för den mentala hälsan.
2 av 2: Rörelse är viktigt för den mentala hälsan. Foto: Shutterstock

Så tar du dig igenom januari-deppen

Januari och februari kan vara deppiga månader för många. Och den pågående coronapandemin gör knappast saken bättre.

Här ger psykologen sina bästa knep för att ta dig igenom januarideppen.

Håll kontakten

Julen såg annorlunda ut för många och som det ser ut just nu lär den sociala interaktionen fortsatt gå på sparlåga.

Det kan påverka vårt mående dramatiskt.

– Människor hör till de mest sociala av alla däggdjur och generellt så lider vi utan mänsklig kontakt, säger psykologen och forskaren Craig Knight till sajten Stylist.

Försök hålla kontakten med din omgivning så mycket som du kan och klarar av. Knight menar att ju fler sinnen du använder i din kommunikation desto bättre. Ett telefonsamtal är alltså att föredra framför sms och videomöten är ett bra substitut om ni inte har möjlighet att träffas utomhus.

Prioritera sömnen

Regelbunden och högkvalitativ sömn är livsviktigt både för din mentala och fysiska hälsa. När det är mörkt ute mest hela tiden sjunker humöret hos många och vi vandrar runt i en dimma av trötthet – vilket i sin tur kan ställa till det för vår interna klocka.

Försök hålla så regelbundna sömntider som möjligt. Rutiner hjälper hjärnan att förstå när det är dags att sova och sömnen blir förhoppningsvis av högre kvalitet.

LÄS OCKSÅ: Svårt att sova? Här är 9 saker som får dig att somna fortare

Motion kan höja humöret och dämpa stress och oro. Foto: Shutterstock

Ät och träna rätt

Det finns många studier som visar den positiva effekt som fysisk aktivitet har på vår psykiska hälsa. Den kan höja humöret, förbättra sömnen, lindra depression och dämpa stress och oro.

Något så enkelt som en skogspromenad eller en kortare löprunda kan göra stor skillnad för ditt välmående.

Det finns inga bevisade mirakeldieter för en bättre psykisk hälsa. Däremot anses det vara bra att äta så variationsrikt, näringsrikt och regelbundet som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Så lite träning behövs för att motverka depression

Våga fråga om hjälp

Om du inte klarar av att hantera situationen på egen hand finns gott om alternativ.

– Det finns ingen skam i att söka professionell hjälp, säger Knight.

Numera kan du dessutom få både stöd och hjälp på nätet. Enligt 1177 Vårdguiden erbjuder flera regioner i Sverige online-KBT, det finns dessutom många privata lösningar.

Ur arkivet: Enkla yogaövningar med Erika Kits Gölevik

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!