Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 15 jan 2018 06:00

Uppdaterad 12 jan 2018 16:04

Så lyckas du ta dig igenom "Blue Monday"

Blue Monday är känt som årets deppigaste dag.

Blue Monday är känt som årets deppigaste dag.

1/3

Foto: Fotolia.

"Blue Monday" infaller oftast den tredje måndagen i januari.

"Blue Monday" infaller oftast den tredje måndagen i januari.

2/3

Foto: Fotolia

Se januari som en nystart, med chans att fokusera på nya mål.

Se januari som en nystart, med chans att fokusera på nya mål.

3/3

Foto: Fotolia

Måndag den 15 januari infaller "Blue Monday", känt som "årets deppigaste dag". 

Men deppa inte ihop! 

Vi har listat sju sätt att ta sig igenom denna dystra dag. 

Julen är över, nyårslöften har redan brutits, det är kallt, mörkt, du har inga pengar kvar efter jul och nyår och det är måndag. Om du tyckte det kändes extra tungt att kliva upp imorse kommer förklaringen här. I dag är det "Blue Monday", årets deppigaste dag. 

"Blue Monday" infaller oftast den tredje måndagen i januari, och det är psykologen Cliff Arnall som genom en ekvation kommit fram till detta. 

Vädret, skulder, antal dagar kvar till lön, tiden sedan jul, tid som gått sedan man brutit sina nyårslöften och låg motivation är faktorer i ekvationen som gör "Blue Monday" till den deppigaste dagen på hela året. Arnalls ekvation har dock ifrågasatts, och det misstänktes  i stället handla om en PR-kupp. Dock har "Blue Monday" fortsatt levt vidare. 

Istället för att deppa ihop totalt, väljer vi att se januari som en nystart. 

LÄS OCKSÅ: 6 sätt att vända en skitdag till något bra 

Här är sju sätt att ta sig igenom "Blue Monday" och resten av januari

1. Hitta de små positiva sakerna i vardagen

Sov du gott i natt? Ska du träffa en vän efter jobbet? Fick du beröm av chefen? Skifta fokus från allt som kan vara jobbigt i januari, och fokusera i stället på de små ljusglimtarna. På så sätt kan vi ändra vårt tankemönster och väljer att se det som är bra och uppskatta det. 

2. Se fördelarna med en mörk och kall månad 

Nu blir det ju faktiskt bara ljusare för varje dag, och snart kan vi börja räkna ner till våren. Men det är fortfarande kallt och mörkt, försök tänk på hur mysigt det är i stället. Nu är det helt okej att krypa upp i soffan efter jobbet och tända ljus och kolla på tv-serier hela kvällen. 

3. Passa på att ladda batterierna

Jul- och nyårshelgerna är ofta intensiva, och många reser bort för att vara med familj och vänner. Se januari som en välbehövlig tid att ladda om, passa på att ha egentid och gör upp planer inför nya året. 

4. Umgås med personer du tycker om

Socialt umgänge är viktigt för vår hälsa och vårt välbefinnande. Prioritera att umgås med människor i din närhet som får dig att må bra. 

5. Utnyttja dagsljuset 

Om du jobbar dag, tänk på att försök komma ut på en promenad när det är dagsljus. Du får mer energi och det är viktigt för vårt välmående att få lite D-vitamin under den mörka perioden. 

6. Använd färg och doft för att pigga upp

Grått, grått, grått. Det är inte den roligaste färgskalan som visas upp i januari, men du kan lägga till lite färg i din vardag ändå. Sätt på dig en färgglad tröja, och börja använda din favoritparfym för att lura kroppen att tro att det är vår. 

7. Rör på dig 

Man ångrar aldrig ett träningspass, brukar det ju heta. Och det stämmer. Om du rör på dig så kommer du bli piggare och genast känna dig mindre deppig.