Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>PSYKOLOGI

Publicerad 18 feb 2019 18:00

Så lär du dig att bli mer självsäker i konversationer

Behöver du bli bättre på att delta i olika samtal? Då ska du öva upp ditt självförtroende.

Behöver du bli bättre på att delta i olika samtal? Då ska du öva upp ditt självförtroende.

Foto: Shutterstock

För vissa kommer det naturligt, att prata och berätta om sina erfarenheter, åsikter och historier i konversationer. För andra krävs det lite mer övning.

Det som behöver övas upp är självförtroendet.

Självförtroendet är något man måste öva upp, och sedan fortsätta öva för att hålla det uppe. Och något som kräver självförtroende, men där man kanske inte alltid tänker på det, är konversationer. Det behövs mod för att våga öppna munnen och säga det man vill i stället för att stå tyst vid sidan om och nicka någon gång då och då för att hålla med.

– Självförtroende i konversationer kan komma lätt för vissa men vara lite svårare för andra, säger Katie Zisk, licenserad äktenskaps- och familjeterapeut, till Elite Daily.

LÄS MER: 7 sätt som du kan lindra ångest med meditation 

Fokusera på det positiva

Zisk förklarar att generellt sett när det kommer till att förbättra sina konversationskunskaper är det viktigt att lägga märke till vad det är du fokuserar på när du går in i en ny, social situation. Om ditt huvudfokus inkluderar sådant som dina osäkerheter, tvivel och brister är det förmodligen därför du tycker det är svårt, säger Zisk. 

– Fokusera på positiva saker när ett ögonblick av dåligt självförtroende fladdrar förbi i huvudet, råder hon.

Om du exempelvis är orolig över att inte ha något att säga eller bidra med i konversationen kan du påminna dig själv om de små detaljerna som du faktiskt känner självförtroende kring. Du kanske känner dig superglad över att du orkade lyfta den där tunga vikten på gymmet tidigare, eller så lyckades du verkligen med din frisyr imorse. Dessa små saker kan åtminstone boosta ditt självförtroende, och kan kanske ge dig en idé för ett nytt samtalsämne.

Desto mer du bygger upp ditt självförtroende, säger Zisk, ju mer börjar ditt kroppsspråk, din hållning och även din ton i rösten reflektera ditt självförtroende.

LÄS MER: 10 saker som kan vara bra att veta om terapi 

Förbered dig

Att känna sig säker i konversationer, särskilt när det är med nya människor, har också med förberedelse att göra, menar Shainna Ali, licencerad psykiatrisk rådgivare. Det betyder inte att du ska planera in varje mening och ämne innan (det kan man ju heller inte göra). Enligt Ali är ett realistiskt sätt att ”förbereda” sig inför en konversation att fundera på vad du inte vill prata om, eller i alla fall vad som skulle göra dig mer obekväm att prata om.

– Istället för att vänta på att bli triggad i en konversation, reflektera innan. Detta kan innebära att uppskatta om något är speciellt ångestframkallande i det väntande samtalet, säger Ali.

Du kan inte nödvändigtvis hindra samtalsämnen från att dyka upp, men att tänka ut i förväg om de skulle dyka upp kan hjälpa dig att känna dig mer säker i hur du ska hantera det smidigt.