Fast i en negativ spiral? Glädjen väntar på dig runt hörnet!
1 av 2: Fast i en negativ spiral? Glädjen väntar på dig runt hörnet! Foto: Shutterstock
Glöm inte bort allt positivt som faktiskt finns i ditt liv.
2 av 2: Glöm inte bort allt positivt som faktiskt finns i ditt liv. Foto: Shutterstock

Så hittar du glädjen även när livet känns tungt

När livet känns tungt, meningslöst och deprimerande är det svårt att hitta den där inre glädjen – särskilt i tider som dessa.

Med hjälp av Prevention listar Hälsoliv 8 vetenskapligt förankrade sätt att vända på den negativa trenden.

1. Leta efter mening

Även när livet är tufft finns det nästan alltid något positivt långt där inne eller åtminstone en lärdom. Ta den pågående pandemin som exempel. Kanske har den fått dig att inse att din familj är viktigare än att sitta och uggla i ett kontorslandskap? Eller har du tvärtom börjat känna att ensamheten som du varit så rädd för faktiskt i små doser får dig att må bra? Kanske har du haft tid att skaffa dig en meningsfull hobby, börjat plugga eller kommit i gång med träningen och känner dig starkare än nånsin. Eller att du klarar mycket mer än vad du tror?

LÄS OCKSÅ: Studie: Ett leende gör dig faktiskt lyckligare

2. Se delar av bilden

Ibland är det bra att zooma in på detaljer, snarare än att alltid försöka se hela bilden. I stället för att ligga vaken om nätterna, scrolla genom Instagram och koka av avundsjuka för att en gammal klasskramrat gift sig stormrikt – fokusera på vad som kan glädja dig i dag. En kopp kaffe på verandan i eftermiddagssolen? Den där nya tv-serien som du inte hunnit se ännu? En kram från någon du håller kär?

– I slutändan kommer alla dessa små ögonblick bygga upp till glädje, säger psykologen Brian Wind till Prevention.

3. Räta ut spiralen

När vi mår dåligt är det lätt att hamna i en ond spiral av negativa tankar. När något går fel fokuserar vi lätt på allt annat som går eller har gått fel i våra liv.

Susan Damico, som jobbar för organisationen Devereux Center for Resilient Children, rekommenderar oss att vända på perspektiven. Fokusera på det du faktiskt har!

– Välj något som du gör varje dag, som att borsta tänderna, och använd dötiden till att reflektera över något som du är tacksam för i det ögonblicket, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Pengar i all ära! Här är de verkliga nycklarna till lycka

4. Sök passionen

Nej, du behöver inte säga upp dig från jobbet och bli fallskärmshoppare. Däremot kan det vara rimligt att hitta åtminstone 15 minuter någon gång då och då åt en aktivitet som du känner passion för – särskilt om din dag i övrigt är full med måsten.

5. Sätt ett mål utanför trygghetszonen

Är du fast i ekorrhjulet där varje dag är identisk med den andra? Hitta något nytt och spännande som gör dig upprymd, som skapar mening och utmanar dig. Något som bryter mönstret. Du kommer känna glädje när du uppnår ditt mål och varje gång du tänker på minnet.

LÄS OCKSÅ: Fyra saker du tror ska göra dig lycklig som inte gör det

6. Var här och nu

De flesta av oss är besatt av både dåtid och framtid. Om vi inte minns tillbaka till något som hänt så planerar vi för något som ska hända.

Enligt livscoachen William Schroeder innebär detta att vi tappar kontakten med vår nuvarande verklighet.

– Om du lär dig att leva i nuet så kommer du befrias från all smärta kopplad till det förflutna och framtiden, säger han.

7. Konfrontera ditt förflutna

Det finns emellertid undantag. Ibland kan det vara viktigt och till och med nödvändigt att titta i backspegeln. Traumatiska upplevelser skapar barriärer inom oss och i vissa fall är murarna så välbyggda att vi behöver hjälp för att riva dem. Våga söka professionell hjälp om du är i behov av det.

LÄS OCKSÅ: Forskare: Gör detta varje dag för att känna dig lycklig

8. Gå ut

Naturen är inte bara fin att titta på – den påverkar både vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Hälsoliv har tidigare rapporterat om en australisk studie som visar att en kortare skogspromenad både kan sänka blodtrycket och minska risken för depression.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!