1 av 3 Foto: Shutterstock
2 av 3 Foto: Shutterstock
3 av 3

Så bryter du dåliga vanor i sex enkla steg

Att bryta en ovana är lättare sagt än gjort. 

Det kan ta två månader eller ett helt år. Men det går - om du är tillräckligt envis. 

- Eftersom det kan ta veckor, eller månader, är det viktigt att man är snäll mot sig själv under tiden och att man inte ger upp, säger psykologen och hälsoexperten Joyce Corsic till Insider

Tillbringar du för mycket tid på soffan? Vill du sluta röka eller sluta slentrianäta godis när du är stressad? Kanske börja träna eller sluta snooza varenda morgon. Att bryta en vana är lättare sagt än gjort. Tyvärr verkar det som att påståendet att man kan bryta en dålig vana på 21 dagar inte riktigt håller. Insider.com skriver att det är en myt från en bok som skrevs på 60-talet av plastikkirurgen Maxwell Maltz. En mindre studie som publicerades 2009 slår i stället fast att det tar 66 dagar i genomsnitt att bryta en ovana, men att det för vissa tar så lång tid som 254 dagar.  

En vana är ju något som vi upprepat så många gånger att vi till slut gör den automatiskt utan att riktigt tänka på det. Och det är där svårigheten ligger, det är så lätt att halka tillbaka i gamla hjulspår, eftersom det är något vi gör utan att tänka på det. Med inspiration från Insider går vi igenom hur du kan tänka och agera för att lyckas. 

- Det viktigaste är att inse att det är svårt att bryta vanor. Att det är en process som innehåller bakslag och att man måste orka fortsätta framåt, säger psykologen Joyce Corsic till Insider. 

- Människor bryter till synes invanda mönster hela tiden, det går. Men man måste acceptera och ta itu med utmaningarna och utvärdera vad som är svårt och se vad man kan göra åt det, tillägger hon. 

Joyce Corsics råd är att först och främst utvärdera om vanan ställer till problem för dig? Påverkar den din hälsa, ditt välmående eller dina relationer negativt? Om svaret är ja så är det värt den tid och det engagemang som kommer att krävas för att bryta den. 

KBT-psykologen Maria Farm om att bryta invanda mönster

1. Börja smått

Att förändra allt på en och samma gång är ett vanligt misstag. Vi bestämmer oss för att äta mer hälsosamt, skippa socker och börja träna. Det är som upplagt för misslyckande. Börja smått i stället, med en vana i taget. Ha inte som mål att börja träna fem dagar i veckan, ett mer rimligt mål är kanske att göra det en eller två dagar i veckan till att börja med. 

2.  Ta reda på vad som utlöser ovanan? 

Lek detektiv för att få reda på vad som utlöser ditt agerande? Om du vet vad som triggar i gång din ovana blir det lättare att hitta en strategi för att bryta den. Det är en viktig nyckel för att lyckas. 

Vill du börja träna men fastnar framför soffan när du kommit hem från jobbet? Då kanske du ska se till att träna innan du kommer hem, då har du eliminerat risken för att du ska skippa träningen till förmån för tv-soffan.  

Du kan vara ganska ambitiös i det här första steget - ju mer du vet om vanan desto större chanser har du att bryta den. Fundera över hur länge du haft vanan, när du började med den och om den förändrats under tid. University of North Carolina at Chapel Hill rekommenderar också att man funderar över om vanan påverkar andra än dig själv, vad vanan innebär och hur lycklig eller olycklig den gör dig. 

3. Underlätta för dig själv!

Vill du äta mer hälsosamt men faller ändå för sötsuget sent på kvällarna? Ta bort alla godsaker du har hemma. Finns det inga sötsaker hemma kan du inte heller äta dem, oavsett hur sugen du är. 

Vill du sluta med att skrolla sociala medier i tid och otid? Då kan du behöva lägga telefonen på behörigt avstånd från dig själv. Eftersom en vana är något vi gör automatiskt så är det annars lätt hänt att du på ren automatik plockar upp telefonen och börjar skrolla.

4. Skaffa support!

Hitta någon som kan stötta dig i ditt förändringsarbete och som frågar dig om hur det går. Det kan vara din partner, dina vänner eller kolleger. Det bästa är om du berättar för dem varje dag hur det går. Det skapar ett slags socialt tryck som faktiskt kommer hjälpa till att hålla dig på rätt spår. 

5. Ersätt den dåliga vanan med en ny och bättre vana

Det blir lättare om man försöker hitta en ny vana att ersätta den gamla med. Vill du exempelvis äta mer hälsosamt kan du ersätta sämre matvaror med mer hälsosamma alternativ. Du kan byta ut chipsskålen i soffan mot grönsaksstavar, eller ersätta läsken vid middagen med bubbelvatten. Det blir enklare för dig att hantera situationen än om du helt enkelt bara förbjuder dig själv att äta chips i soffan och ska sitta där utan att ha något att stoppa i munnen. 

6. Belöna dig själv

Med belöningar kan du lära din hjärna vilka vanor som är värda att komma ihåg, skriver University of North Carolina at Chapel Hill. Det du ska göra är att belöna dig själv efter att du gjort ”rätt”. Vi tar träningsexemplet igen. Du tränar innan du åker hem, för att inte riskera att fastna framför tv:n. När du har tränat klart och kommer hem belönar du dig själv med att sjunka ner i tv-soffan och tittar, utan dåligt samvete, på dina favoritserier. Hjärnan kommer då att koppla ihop träning med belöningen som kommer efteråt, vilket ökar dina chanser att lyckas hålla fast vid upplägget, skriver Insider. 

Rimliga mål och delmål hjälper dig att lyckas

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!