Vi bär med oss mycket onödiga tankar i hjärnan som stör vårt välmående.
1 av 2: Vi bär med oss mycket onödiga tankar i hjärnan som stör vårt välmående. Foto: Shutterstock
Ibland krävs det en rejäl utrensning.
2 av 2: Ibland krävs det en rejäl utrensning. Foto: Shutterstock

Rensa ut 13 dåliga tankefällor – må bättre

Garderoben är inte det enda som behöver en utrensning lite då och då. Hjärnan och ditt mående tjänar också på en rejäl genomgång där skadliga tankar arkiveras.

Det är ett alldeles lagom sommarprojekt att kolla lite vad som finns lagrat i våra hjärnor. Dammiga gamla tankesätt, härvor med trassel som inte gör någon glad och gamla kantstötta måsten. Rensa så blir det enklare att hitta bland dina egna tankar.

Vi är många som utnyttjade coronastiltjen till att äntligen få lite mer ordning i garderober och pappershögar. Nu när man faktiskt kan unna sig att sitta i en stol på verandan och lite lojt se lätta sommarmoln flyta förbi på sommarhimlen och låta tankarna vandra, så kan det vara läge att fundera lite över just tankarna. Finns det gammal tankebråte som faktiskt borde rensas ut? Slitna och trasiga tankespår som du traskar runt i men som faktiskt inte leder någonstans längre? Ett gytter av tjafs som gör att du aldrig hittar den där viktiga tanken som du faktiskt ville få tag på ... Då kan ett projekt några juliveckor vara att faktiskt kolla hur det ser ut där inne och röja ut, få ordning och plats för nya fräscha tankar.

LÄS OCKSÅ: Vaknar du med ångest? Här är experternas 8 bästa tips

Vanliga tankefällor

Jag själv och min hjärna blev väldigt uppiggade av Amy Morins bok ”13 things mentally strong people don't do” - alltså ungefär ”13 saker som psykiskt starka människor inte gör”.

Vi - alltså min hjärna och jag - fick en hel del aha-upplevelser ”Nä men, är det så där vi håller på, så pinsamt ...” av en del av hennes 13 punkter. Medan andra seglade vi bara förbi ”Inget för oss, nästa punkt tack…”. 

Jag tycker det är så intressant att trots att man har livserfarenhet och tycker sig vara både nykter och klok så kan man upptäcka gamla tankefällor som man halkat ner i gång på gång.

Är inte det uppmuntrande, så säg! Att vi kan utvecklas, förändras och bli ännu mer levande med åren.

Amy Morin själv är amerikansk psykolog som hjälpt många, men under en period höll hon på att drunkna i sorg. Hon visste vad hon borde göra för att klara sig igenom krisen men det kom som en uppenbarelse för henne att man faktiskt också ska ha koll på vad man INTE ska göra om man vill ha ett gott liv. Det var så hon fick korn på de här 13 fällorna vi ska akta oss för.

Tanke 1: Det är faktiskt mest synd om mig

Kolla runt och se om du hittar ett trassligt nystan av tankar som ”Mina problem är värre än alla andras. Livet är inte rättvist, och särskilt orättvist är det mot mig!” Du kanske inte klagar när andra hör dig, men ska du vara ärlig så tycker du ofta synd om dig själv.

Varför ska det bort? Därför att det är slöseri med tid och energi. Det hindrar dig från att verkligen ta itu med andra känslor som till exempel sorg och vrede.

Det här kan du göra:

Börja att faktakolla situationen. Kan det vara så att du överdriver och målar upp det som värre än det är?

Fråga dig själv ”Vad kan jag göra åt situationen rent praktiskt?”

Skaffa dig en tacksamhetsdagbok där du kort noterar de bra sakerna i ditt liv varje dag.

LÄS OCKSÅ: 7 saker psykologerna gör för att lindra sin ångest

Tanke 2: Det är andra som styr hur jag mår

Händer det att du ältar ”Å då sa hon så om mig och det var väldigt orättvist” fast det handlar om vad en ytlig bekant slängde ur sig på en fest för 13 år sedan? Har du svårt att säga nej och sätta gränser men går sedan och smågruffar inombords över folk som tar upp för mycket av din tid och ”tränger sig på”? Är ditt liv en enda lång reaktion på omvärlden?

Varför ska det bort? Det är rätt opraktiskt att vad andra gör och säger ska styra hur du känner och mår. Du förlägger makten över ditt liv hos andra i stället för att ta makten själv.

Det här kan du göra:

Träna på att sätta sunda känslomässiga gränser mot andra. Man får säga nej, och det går att säga det vänligt.

Ta det lugnt när du blir kritiserad, det är du själv som gör bedömningen om det är något du ska lära dig något av eller om du ska låta det rinna av.

Tanke 3: Jag kan inte ändra på mig nu

Du trivs allra bäst där inne i din trygghetszon. Varför ska man ändra på saker och du har försökt förr och det gick inte så bra.

Varför ska det bort? Livet kan bli lite småtrist om allt går enbart på rutin och du missar att lära dig nya saker och öppna nya spännande dörrar i ditt liv.

Det här kan du göra:

Fokusera på någon liten förändring som du vill göra den här sommaren och skriv ner en plan hur du ska genomföra den.

Har du förändringar som du skulle vilja göra men som aldrig blir av - sätt dig ner nu när du har tid och skriv ner för- och nackdelar med att förändra och för- och nackdelar med att låta saker vara som de är.

LÄS OCKSÅ: 9 varningssignaler på att du har en panikångestattack

Tanke 4: Jag måste ha koll på allt

Ägnar du massor av energi och tid åt att önska att din man, dina barn, dina grannar ska förändra sig? Gör du hellre saker själv än tar hjälp av andra ”för de kan ändå inte göra det rätt”. Om du är ärlig, känns det ibland som om du ensam ska lösa coronakrisen, rädda klimatet och få grannens hund att gå ner i vikt?

Varför ska det bort? Du slösar tid och energi på att försöka ha kontroll över saker som du faktiskt inte kan kontrollera. Du lägger på dig skuld som inte är din och det är inte kul. Dessutom är risken att du blir väldigt hård mot alla som inte når upp till din standard - och det är inte relationsfrämjande om man säger så.

Det här kan du göra:

Pröva att be om hjälp ibland, och låt folk göra på sitt sätt.

Fokusera på att lösa problem som faktiskt är ditt ansvar.

Stanna upp ibland och ställ kontrollfrågan ”Är det här mitt ansvar?” Är svaret nej så släpp.

Tanke 5: Alla andra måste må bra

Om du ordnat sommarfesten och ser någon gäst som inte ser ut att ha roligt så känner du dig skyldig! Du känner en kall hand gripa om ditt hjärta om du misstänker att någon faktiskt är arg på dig och håller hellre tyst med vad du tycker än orsakar konflikter.

Varför ska det bort? Du kan inte kontrollera hur andra mår och om du hela tiden funderar på om andra är glada eller inte så har du inte tid att tänka på sådant som verkligen är viktigt i ditt liv.

Det här kan du göra:

Pröva att säga till dig själv ”Det är inte min livsuppgift att göra andra glada” och ”Det är inte farligt om andra är ledsna eller arga”.

Säg inte ja direkt till vad folk ber dig göra. Fråga ditt inre först ”Vill JAG verkligen det här?”

LÄS OCKSÅ: 10 varningstecken - som kommer när du är ledig

Tanke 6: Ta risker? Nej, huga!

Du drömmer ofta om saker du vill göra. Du skulle gärna leva ett mer spännande liv, men rädslan håller dig tillbaka.

Varför ska det bort? Du begränsar dig själv och ditt liv i onödan.

Det här kan du göra:

Träna på att skilja mellan känslor och logik. Fatta inte beslut enbart baserat på känslor, typ: ”Jag känner mig rädd alltså tar jag inte den risken”. Ta fram din logiska sida och gör en riskbedömning. Det är naturligt att känna rädsla när man förändrar saker.

Pröva att ibland ta en liten, väl kalkylerad risk och utvärdera resultatet. Förmågan att ta rimliga risker är något man kan öva upp.

Tanke 7: Jag lever i förr

Du säger ”Min framtid har jag bakom mig” och det är inte enbart menat som ett skämt, du tror att din bästa tid var förr. Eller så ältar du misstag du gjort och funderar på hur det skulle blivit om du valt annorlunda där och då ...

Varför ska det bort? Du riskerar att missa nuet! Och om du ständigt ältar negativa saker som hände förr så kan det till och med påverka din hälsa.

Det här kan du göra:

Tänk lagom. Att reflektera över det som hänt förr för att lära sig något av det är bra, men undvik att fastna i det gamla som hindrar ditt liv.

Fundera över om det finns sorger och besvikelser som du verkligen behöver arbeta dig igenom för att sedan kunna öppna dig mot livet och nuet igen.

LÄS OCKSÅ: Därför blir du illamående av ångest och stress

Tanke 8: Å, här är mina gamla favoritmisstag igen!

Ligger det en gammal surdeg i din hjärna och pyser och suckar ”Det är ingen idé att jag försöker att göra något, jag har alldeles för dålig självdisciplin, jag faller alltid tillbaka till det gamla vanliga.”

Varför ska det bort? Du hamnar i en ond cirkel när du gång på gång upprepar samma misstag, du når inte dina mål och riskerar att börja se dig själv som en ständig loser.

Det här kan du göra:

Ta fullt ansvar för varje misstag du gör men ta dig också tid att analysera vad det var som gick fel.

Skriv ner en plan med strategier du ska använda nästa gång för att slippa upprepa samma misstag (du hittar säkert nya att göra!).

Träna på att identifiera varningssignalerna ”Nä, nu känner jag doften av gammalt misstag, jag väljer inte den här vägen”.

Tanke 9: Avundsjuk på andras framgång

Ska du vara ärlig så har du ofta svårt att glädja dig åt andras framgångar. Facebook kan vara en plåga för dig - du jämför dig alltid: ”Jaha, de har råd att bygga ny veranda, jag har inte ens råd att köpa en ny hängmatta.”

Varför ska det bort? Det hindrar dig från att leva ditt eget liv och glädjas åt vad du har. Ditt fokus ligger mer på vad andra gör och har.

Det här kan du göra:

Sluta klanka ner på dig själv och ditt eget liv, fokusera på dina styrkor och framgångar.

Ta en funderare på vad framgång egentligen innebär för dig.

LÄS OCKSÅ: Läkaren: 6 tidiga tecken på utbrändhet

Tanke 10: Jag ger upp, jag har prövat en gång och det gick inte

Du vill gärna vara bäst och du vill vara det första gången du provar någonting nytt. Du fortsätter hellre att leva som du gör och känna att du faktiskt ”är bäst i klassen” eller i alla fall nästan - än att pröva något nytt och okänt där du riskerar att misslyckas.

Varför ska det bort? Det hindrar dig från att våga pröva nya saker i livet.

Det här kan du göra:

Låt ditt nya mantra bli ”Att misslyckas är en chans att lära sig något”. 

Välj något lagom utmanande du vill pröva i sommar - dyka, lära dig blomnamn på latin eller laga pasta. Och lova dig själv att inte ge upp efter första gången.

Tanke 11: Ensamtid är bortkastad tid

Du har alltid gillat att umgås, att vara ensam är trist. Är du ensam i sommarstugan sätter du på radion, ringer någon eller går till grannen med bullar.

Varför ska det bort? Om din hjärna ständigt är uppkopplad kan den bli uttröttad. Dessutom finns risk att du inte hör vad du tänker. Och att din hjärna får svårt att varva ner och sova.

Det här kan du göra:

Lägg in en tyst ensamstund varje dag. Du kanske ska skippa ljudboken eller den intressanta podden på din morgonpromenad på landet.

Skriv dagbok om vad du tänker och känner, det hjälper att fokusera inåt.

Tanke 12: Det är faktiskt livet skyldigt mig!

Även om du inte säger det högt så har du känslan att livet är skyldigt dig en massa saker. Du ska vara framgångsrik och lycklig - det är inte mer än rätt och riktigt.

Varför ska det bort: Den hindrar framför allt dina relationer att bli djupa och ömsesidiga om du låter förstå att du anser dig berättigad till speciell behandling utan att du gjort något för att förtjäna det.

Det här kan du göra:

Fråga dig själv - händer det att jag ibland förväxlar bra självförtroende med en orealistisk tanke om min egen överlägsenhet? Försök söka dig mot en hälsosam nivå av realistiskt självförtroende.

Träna på att bli en bra lagspelare i livet - fokusera mer på vad du kan ge, inte vad du kan få.

Tanke 13: Jag måste få resultat NU!

Tålamod är inte din främsta gren, du vill att allt ska hända snabbt och blir jätte-jätte-jätte-irriterad på andra som inte håller din snabba takt.

Varför ska det bort? Risken är att du ofta väljer snabba genvägar i livet. Både på det ena och det andra sättet. Och du kan dra för snabba slutsatser ”Jag vet hur det är!” när du kanske behöver mer tid för att göra en riktig bedömning.

Det här kan du göra:

Jobba på att ha realistiska förväntningar på hur lång tid det tar att nå dina mål och vilken arbetsinsats som kommer att krävas.

Dela upp dina projekt så att du får många delmål att passera under vägen - och fira alla!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!