Tycker du att ensamtid är tråkigt och outhärdligt? Det går att träna upp sin förmåga att trivas med att vara själv.
1 av 2: Tycker du att ensamtid är tråkigt och outhärdligt? Det går att träna upp sin förmåga att trivas med att vara själv.
KBT-psykologen Maria Farm ger dig knep för att ensamtid ska bli mer ok.
2 av 2: KBT-psykologen Maria Farm ger dig knep för att ensamtid ska bli mer ok. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Psykologen: Så lär du dig uppskatta ensamtid

Kryper det i dig bara vid tanken på att tillbringa tid ensam? 

För alla som vanligtvis har fullbokade kalendrar och alltid är på språng kan restriktionerna nu under pandemin bli en riktig utmaning. 

Men det går faktiskt att lära sig att uppskatta tid med bara sig själv som sällskap. 

Året som gått har betytt mer ensamhet än vanligt för många av oss. När restriktionerna under hösten inneburit att vi helst inte ska träffa andra än de som ingår i vårt hushåll är det många ensamboende som fått tillbringa väldigt mycket tid med bara sig själv som sällskap. 

– Jag upplever att det blivit svårare nu under hösten. Under våren kunde restriktionerna vara avstressande till viss del, då den sociala pressen släppte och man inte kunde vara med på evenemang på samma sätt som tidigare. Men nu har det gått en längre tid, man har tröttnat på det och känner oro för hur nästa år ska bli, säger KBT-psykologen Maria Farm. 

För den som vanligtvis har ett hektiskt socialt liv har pandemin gjort att livet förändrats drastiskt. Nu kommer helg efter helg utan sociala tillställningar och där man i stället ska umgås på tu man hand med bara sig själv. 

Vissa tycker att det är helt ok, andra avskyr det. För den sistnämnda gruppen finns det faktiskt knep att ta till, för att lära sig hantera ensamtiden (och faktiskt börja tycka om den). 

– Jag tror att vi alla behöver hitta sätt att umgås med oss själva. Ur det kan vi bygga styrka, säger Maria Farm. 

– Det finns en styrka i att veta att man klarar av att vara ensam. Går man in i en relation till exempel, så gör du det för att du vill vara med just den personen och inte för att du inte vill vara ensam. Och i kompisrelationer kan du våga säga ifrån, eller till och med göra slut med kompisen, eftersom du inte är rädd för att vara själv. 

Med inspiration av Huffington Post och med hjälp av Maria Farm listar vi 5 saker du kan göra för att lära dig uppskatta tid på egen hand. 

1. Planera dina ensamma stunder

Du kommer inte vakna en dag och helt plötsligt tycka om att vara själv. Planera in din ensamtid och styr upp vad du ska göra. Ska du ta en promenad, pyssla med något speciellt eller kanske bara koka te och läsa en bok. Planera på samma sätt som du skulle ha gjort om du träffat en vän. Det kan, enligt Huffingtonpost.co.uk, skapa en positiv förväntan. 

2. Låt inte telefonen kidnappa ensamtiden

Det är så lätt hänt att slösurfa bort timme efter timme. Visst kan det vara avkopplande, men kanske är det också ett sätt att fly i stället för att göra något utvecklande av tiden du ska tillbringa med dig själv. Tänk på vad du tycker om att göra, vad gör dig glad? Har du en hobby kanske, eller finns det något nytt att testa. 

– Fundera på om det finns något litet du kan göra i dag som kan glädja dig. Sätt inte i gång med ett stort projekt som blir klart längre fram i tiden, försök i stället hitta nåt i det lilla som du kan avsluta under dagen och glädjas åt, säger Maria Farm. 

Många upplever en stor rastlöshet om de är själva. Det är lätt hänt att ta mobilen eller Netflix till hjälp för att fylla tystnaden och jaga rastlösheten på flykten. Men testa vad som händer om du inte gör det. 

– Låt tankarna vandra fritt och lyssna. Det kan hända häftiga saker. Vi behöver inte alltid vara rädda för att vara ensamma i tystnad. Den person vi möter i oss själva då, träffar vi kanske inte så ofta, säger Maria Farm. 

3. Bli nyfiken på dig själv

Bli en detektiv i ditt inre och försök förstå varför du inte tycker om att vara själv? Är det jobbiga tankar och känslor som du försöker fly från genom att alltid planera in saker med andra? 

– Tänk att du är en upptäcktsresande i dig själv. Var nyfiken på dig själv, vad är det för tankar och funderingar som kommer när du är ensam i tystnad. Använd dem för att lära känna dig själv lite bättre, säger Maria Farm. 

4. Gör dig fin för dig själv

Mysbrallor i all ära. Men att gå runt i dem dag efter dag kan sätta sordin på stämningen. Klä dig fint för dig själv, för att du är värd det!  

– Det kan kanske tyckas lite väl klämkäckt. Men det yttre triggar tankar och känslor på insidan. Det hjälper hjärnan att inse att du är värd att tas om hand, säger Maria Farm. 

Det här är en punkt som är lite extra viktig om du är ensamstående och samtidigt jobbar hemma. Att klä upp sig lite för arbetsdagen kan trigga andra tankar än de som kommer i mysbrallen. Maria Farm förklarar att man så att säga går in mer i en ”uppgiftsroll” än i ”slappartillstånd”. 

5. Rutiner är lika viktigt när du är ensam

Om du är själv mer än vanligt är rutiner kanske viktigare än någonsin. Pandemin och restriktionerna är tuffa. Den rådande situationen kan liknas vid en biljett rakt in i nedstämdhet och depression; inte träffa andra, undvika sociala tillställningar, begränsade möjligheter att träna och så vidare. För att inte dras ner i ett svart hål av oro och dystra tankar behöver man se till att tillgodose de grundläggande behoven.  Det ökar sannolikheten för att du ska tycka att du själv är ett bra sällskap. 

– Kliv upp ungefär samma tid varje morgon, gör inte sängen till din arbetsplats, ät bra och regelbundet och ta dig ut på en lunchpromenad om det är möjligt. Även om solen inte skiner får du ändå dagsljus och det gör bland annat att det blir lättare att sova, säger Maria Farm. 

LÄS OCKSÅ: Tre svenska kvinnor berättar om sin ofrivilliga ensamhet 

LÄS OCKSÅ: Ensam i jul? Så kan du hantera det 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!