Hur bryter man en dålig vana?
1 av 2: Hur bryter man en dålig vana? Foto: Shutterstock
Psykologen Maria Farm ger sina bästa tips.
2 av 2: Psykologen Maria Farm ger sina bästa tips. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Psykologen: Bästa knepen för att bryta dina ovanor

Visst går det att bryta gamla vanor.

Och det finns massor du kan göra för att underlätta för dig själv.

Här är psykologens Maria Farms bästa tips på hur du får bukt med ovanorna.

1. Små förändringar först

För att lyckas på lång sikt är det bättre att börja med de mindre, men mer frekventa, förändringarna. Som att ta trappan i stället för hissen, gå en promenad på lunchen och välja naturell yoghurt i stället för fruktyoghurt. Det gäller att anpassa de nya vanorna efter din vardag för att de lättare ska bli av.

2. Ersätt dåliga vanor

Det kan vara svårt att avsluta beteenden helt och hållet, utan att ersätta dem med nya. Om du inte vill fortsätta äta godis och bullar kan det därför vara klokt att hitta ett hälsosammare alternativ när du vill njuta av något gott. Du kan fortfarande äta en hel del, det gäller bara att hitta de hälsosamma varianterna. Försök att hitta den mat som är förhållandevis lik det du brukar äta i början, för att underlätta förändringen. Om du exempelvis brukar äta yoghurt på morgonen kan du fortsätta att göra det, men se till att det är den nyttigare sorten. Hellre små förändringar som faktiskt blir av än att de är för stora och känns övermäktiga.

3. Njut av måltiderna

Om man har ett destruktivt förhållande till mat, behöver man ändra på det. Det kan exempelvis vara att man använder mat för att dämpa stress och ångest, eller slarvar med lunchen för att sedan få en enorm energidipp på eftermiddagen. Låt måltiderna ta lite tid och släng inte i dig maten. Om det går för fort får vi lättare i oss för mycket innan vi hinner känna mättnadskänslor och dessutom blir måltiderna förknippade med stress och obehag. Jobba mot en medveten närvaro där du uppmärksammar vad det är du äter, hur det smakar – och njuter. 

4. Ta hjälp av yttre faktorer

Du behöver inte klara allt helt på egen hand. Genom att ta hjälp av yttre faktorer kan du underlätta för dig själv. Du kanske kan få en vän att haka på till träningen? Det kanske finns en kollega som är vegetarian, som kan ge dig kunskap och inspiration till nya maträtter. Tveka inte att be om stöd och hjälp från människor i din omgivning! De allra flesta tycker att det är kul att vara stöd i ett sådant positivt sammahang. Du kanske hittar några att springa ett lopp med, då kan ni peppa varandra i den förberedande träningen. Eller gå med i en löpargrupp på egen hand om det passar dig bättre.

LÄS OCKSÅ: Effektivaste sättet att gå ner i vikt: Att INTE räkna kalorier

5. Peppa dig själv mentalt

När man är ovan vid den hälsosamma livsstilen kan både kropp och psyke behöva lite uppvärmning inför större förändringar. Om du till exempel har möjlighet att stå upp vid skrivbordet är det ett steg att närma dig att komma ut på löparrundan. Samma sak gäller den mentala träningen. Bestäm dig för att du under en dag inte ska säga något negativt om dig själv. 

Om du vet att du har en tendens att klaga på hur du ser ut med kollegan under fikarasten, så fokuserar du på det tillfället och ser till att inte klanka ner på dig själv den här dagen. Fundera på vad du behöver för att peppa dig i det här - det är inte att nedvärdera dig själv.

6. Umgås på nya sätt

Det gäller att hitta nya sätt att göra det du tycker om på. Om du till exempel brukar spendera kvällarna i soffan framför tv:n tillsammans med din partner, ofta med något onyttigt att äta till, kan det vara dags att byta ut den vanan. Men det behöver inte betyda att du och din partner inte kan tillbringa kvällarna ihop om ni vill det. Ni kanske går en mysig kvällspromenad i stället, det tar varken längre tid eller är särskilt ansträngande. Och om du vill äta något festligare till helgen kan du fortfarande göra det, men varför inte ta laga en maträtt som är både god och hälsosam?

7. Gör det lätt att göra rätt

Hungern sätter inte alltid in på de bästa tiderna. Efter middagen vid 18-tiden är det till exempel vanligt att man blir sugen på att äta något mer strax före läggdags. Då har man kanske tagit hand om barn och hushållssysslor som krävt en del energi. Dessutom är vi trötta vid den här tiden, vilket gör det lättare att falla för frestelser. Men om du är förberedd blir det lättare att vara nyttig även i den här situationen. Se till att ha bra mellanmål som nötter, yoghurt och frukt hemma, som får konkurrera ut mindre hälsosamma mackor.

LÄS MER: Psykologen: Sluta tröstäta – på bara några veckor 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!