Planera din dag och förändra ditt liv

Gå upp klockan 05 - så når du dina drömmar snabbare.

Det säger hälsocoachen Dorotea Pettersson.

I en ny bok förklarar hon hur en bra start på dagen kan förbättra hela vårt liv.

Låt oss klargöra det direkt: ALLA kan inte ställa väckarklockan på 05. När vi går upp beror på hur vi jobbar och vad vi har för dygnsrytm.

För psykologen och hälsocoachen Dorotea Pettersson, 41, har det fungerat, men till övriga ger hon rådet att tänka "en timme tidigare än vanligt".

I boken "5 AM är ingen tidpunkt - det är en livsstil" förklarar hon hur vi kan dra nytta av den tidiga morgontimmen.

– Man börjar dagen på ett lugnt och sansat sätt, där man får in sin planering för dagen. Man gör det som är viktigt för en själv för att hitta fokus, säger hon.

 

Det låter som en paradox, men att gå upp tidigare och samla tankarna kan göra dig piggare och i det långa loppet mer effektiv på jobbet. Det i sin tur ger dig mer tid åt sådant som du verkligen vill göra, oavsett om det handlar om livs- eller karriärsdrömmar.

 

Dorotea Pettersson själv utnyttjar arla morgonstund till att gå ut med hunden och köra ett enklare träningspass, innan hon sätter sig och gör ett detaljerat dagsschema.

Hon är mindre stressad nu än innan hon började med "metoden".

– Man hinner med att göra det där som man aldrig fick gjort förr. Drömmar bli ju ofta undanskuffade av vardagen, säger hon till Hälsoliv.

Så når du dina livsmål - i 3 steg

1. Ta kontroll över din dag. Gå upp klockan 05 (eller en timme tidigare än vanligt) varje morgon. Kicka i gång hjärnan genom att utföra någon fysisk aktivitet, till exempel en promenad med efterföljande stretchning. Därefter sätter du dig ner och planerar din dag: VAD ska göras, VILKA ska göra det och NÄR ska det göras?

2. Skaffa fokus som håller hela dagen. Efter planeringen bör du ägna dig åt något du blir inspirerad av, som inte är ett måste. Genom att göra något som du gillar - det kan vara att skriva, läsa en bok eller meditera - får du "flow".

3. Nå dina livsmål. Genom att bli mer effektiv i vardagen hinner du med det du önskar att du hann med, men i dag aldrig får gjort. Kanske vill du måla? Eller skaffa en vidareutbildning så att du kan bli toppchef? Varje vecka bör du göra något litet som har med dina mål att göra, gärna under den tidiga morgontimmen. Utvärdera resultaten regelbundet, för att försäkra att du går framåt.

Effekter av den tidiga timmen

*Du blir piggare. Genom att gå upp samma tid och lägga dig samma tid varje dag skapar du rutin, vilket kroppen gillar.

*Du blir mer effektiv. Ju bättre du kan fokusera på ditt arbete eller det som måste göras just nu, desto effektivare blir du.

*Du kan vara mer spontan. Med god planering blir det lättare att ändra i schemat. Om du inte har en plan så vet du inte vad som ligger framför dig och då blir du kanske stressad och säger nej till en fika med kompisarna - trots att du skulle ha hunnit.

Stort i USA

*I USA och Storbritannien har 5 AM-metoden fått stort genomslag de senaste åren.

*Artiklar om konceptet hänvisar bland annat till framgångsrika personer som tidigare utrikesministern Condoleezza Rice, legendariska premiärministern Margaret Thatcher och Vogues chefredaktör Anna Wintour - som alla klivit upp kring klockan 05.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande