1 av 2 Foto: Shutterstock
2 av 2 Foto: Shutterstock

Nedstämd? Tidiga varningssignaler du inte bör ignorera

Den pågående coronapandemin innebär att ett stort antal svenskar fortsätter jobba hemma i höst.

Men det kommer inte helt utan risker.

– Vi är ju sociala varelser och behöver social interaktion, säger Ellen Risto, legitimerad psykolog.

Här är tidiga varningssignaler på nedstämdhet som du bör vara vaksam på.

Covid-19 har inneburit en stor omställning. Många har tvingats gå ner i tid eller helt förlorat sitt jobb, medan andra upprättat provisoriska hemmakontor.

Att slippa ta sig till ett kontor innebär förstås många fördelar. Utan pendlingsavstånd har vi plötsligt mycket mer tid över för både familj och eventuella intressen.

Frågan är bara hur vårt mående påverkas i längden. Folkhälsomyndighetens rekommendation är att distansarbete bör fortsätta även under hösten och för tillfället finns inget slutdatum. Även personer som till en början trivdes i hemmakontoret kan säkert börja känna viss rastlöshet.

LÄS OCKSÅ: 9 typer av ångestsyndrom och hur du lindrar

Många känner sig ensamma

Enligt en undersökning som Dagens Nyheter gjort tillsammans med Ipsos anser 51 procent att det mest negativa med distansarbete är just ensamheten och avsaknaden av kollegor.

– Vi är ju sociala varelser och behöver social interaktion. Om kontoret är den interaktion man har så kan ju det absolut leda till mer ensamhet och på sikt kanske till nedstämdhet, om man inte har något annat som håller en uppe, säger Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum.

Risto tror också att ovissheten kring när och hur vi återgår till ett normalläge kan leda till ångest och oro.

– Oro är ett sätt att identifiera risker och förbereda oss, men just i det här läget så finns det ingen lösning på problemet. Och då blir oron och ovissheten mer stressande för oss. Vi måste skilja på det vi kan förändra och det vi inte kan förändra. Situationen med Covid-19 är ju något vi inte kan förändra, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Psykologen om corona: 6 råd under pandemin

Tidiga varningssignaler

Att känna sig nedstämd då och då är förstås helt normalt. Vanligtvis går det över av sig själv, men ibland dröjer sig känslan kvar.

Hur nedstämdheten yttrar sig kan vara olika från person till person.

– Sömnen kan bli påverkad, du kan känna dig orkeslös, lättirriterad och uppleva att saker som tidigare skänkt dig glädje inte gör det på samma sätt längre, säger Ellen Risto.

Tecknen på nedstämdhet och depression flyter lätt ihop med varandra, det är ingen exakt vetenskap. Enligt 1177 Vårdguiden bör du emellertid söka någon form av stöd om du känt dig konstant nedstämd i över två veckors tid. Då kan det handla om en depression som behöver behandlas. Särskilt om det leder till andra besvär som koncentrationssvårigheter, aptitlöshet och att du känner dig totalt orkeslös.

Det här kan du göra för att må bättre.

När vi mår dåligt är rutiner något av det första som hamnar på efterkälken. Vi börjar sova annorlunda, äter sämre och motionerar mindre. Det kan i förlängningen bidra till att vi mår sämre, en sorts ond spiral.

– Sätt dig ner och fundera på hur du egentligen vill att dagarna ska se ut, med rutiner och mål. Det kanske är bättre att röra på dig en gång i veckan än inte alls? Då kan du sakta komma tillbaka till rutinerna du vill ha, säger Ellen Risto.

Om du jobbar på distans blir det också viktigt att försöka hitta rutiner för ditt arbete, annars suddas gränsen mellan jobb och fritid lätt ut.

– Försök hålla de tider du vanligtvis jobbar. Ha tydliga pauser – ät inte lunch framför datorn. Se till att ha en plats där du jobbar som du sedan flyttar dig från när du inte jobbar, säger Ellen Risto.

Så får du in rörelse i vardagen

Fysisk aktivitet är oerhört viktigt för vårt psykiska mående. Det kan både vara ett sätt att förebygga och lindra en pågående depression. Försök hitta rutiner som passar in i din nya vardag.

Om du jobbar hemifrån kan det vara en god idé att promenera till och från ”jobbet”.

– Det vill säga en runda runt kvarteret eller i skogen. Det är en bra start och slut på arbetsdagen, kanske även på lunchen, har Maria Hagströmer, professor vid Sophiahemmet Högskola, tidigare förklarat för Hälsoliv. 

Ett annat knep är att hitta små rörelsepauser under arbetsdagen. Ställ en timer varje timme som påminner dig.

– Att exempelvis göra knäböjningar aktiverar lår och rumpmuskler och armhävningar på golvet eller mot vägg aktiverar överkroppen. Har du en trappa hemma, gå några gånger upp och ner i den. Att ställa sig upp regelbundet, ta några simtag, böja åt olika håll kan kännas skönt och är bra för rörligheten i lederna, säger Hagströmer.

En annan viktig faktor är att försöka upprätthålla sina sociala kontakter, vare sig det handlar om telefonsamtal, videochattar eller faktiska möten.

– Som arbetsgivare kan man försöka ha regelbundna digitala möten och ”check-ins” för att behålla teamkänslan. Man behöver inte ens prata om arbetet, det kan räcka med en check-in varje dag vid klockan 10.

Enligt Risto är det också positivt om vi fortsätter utveckla eventuella intressen, även om de inte känns lika lustfyllda just nu.

– Annars blir lätt det bara jobba, äta, sova.

LÄS OCKSÅ: Så lite träning behövs för att motverka depression

Allt är inte nattsvart

Som Ellen Risto berörde tidigare är det viktigt att skilja på produktiv och icke-produktiv oro. Det sistnämnda är alltså saker och händelser som är bortom vår kontroll. Att det pågår en pandemi är sannolikt inget du som privatperson kan påverka. Däremot har du kontroll över hur din vardag ska se ut.

– Först skriver man ner sitt problem. Konstruktiv problemlösning är att brainstorma fram och skriva upp olika lösningar och för- och nackdelar med dem. Då har man tagit sig från det hjälplösa läget till att hitta ett antal alternativ, har psykologen David Waskuri tidigare berättat för Hälsoliv.

Genom att arbeta mot en lösning kan vi förhoppningsvis börja se det positiva i livet – att allt inte är nattsvart.

– När vi är i extrema situationer, vilket man får säga att det här är, så har vi också en tendens att hitta det som är viktigt för oss i livet. Och ägna mer tid och energi på det, säger Ellen Risto.

– Att jobba hemma har gett många människor mer tid. Kanske får vi mer tid åt våra intressen eller vår familj. Så på så sätt kan det också ha positiva effekter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!