Närmar sig semestern slutet? Psykologens bästa tips för att slippa jobbångest

Är det dags att börja jobba igen efter en solig semester?

Kanske får du en stark olust av tanken att ställa alarmet på morgonen.

Här är psykologens bästa tips för att undvika jobbångest efter semester och ledighet.

Mattias Lundberg, Leg. Psykolog. Foto: Sofia Lind, Obbola /Pressbild.

Psykologen: "Olust inför att börja jobba igen är helt normalt"

Då var semestern över och dags att ställa alarmet igen och återgå till sina rutiner. Känns det som en ångestframkallande tanke? 

Många kan nog känna igen sig i att det kan vara tufft att ställa om från semesterläge till att åter åka till jobbet och köra i gång med de vardagliga rutinerna igen. 
Även om du har ett jobb du trivs med kan tanken på att semestern är slut skapa ångest och olust hos många.

Men hur gör man då för att minska sin ångest inför semesterns slut och jobbets början?

Psykologen Mattias Lundberg ger här sina bästa tips på hur du tacklar olusten inför att börja jobba igen.

– Olust inför att börja jobba igen efter semestern är helt normalt, det behövs för att vi ska kunna hantera ett komplext arbetsliv. Kroppen måste börja varva upp inför jobb, skulle vi inte ha den förmågan skulle vi få en chock där på första mötet efter semestern. Det viktigaste är att skapa sig en mjukstart inför jobb igen, säger Mattias Lundberg.

Här är 6 knep för att tackla jobbångesten.


Foto: Shutterstock.

1. Acceptera och gilla läget

Nej, du kan inte längre ligga på en klippa och sola och bada hela dagen. 

Men sommaren kan vara lång, och nu får du i stället njuta av kvällar och helger om du har ett måndag till fredag jobb. Jobbar du skift eller helg får du passa på att njuta av dina lediga dagar och utnyttja sommaren då.
Om du gillar läget känns det lite lättare att jobba igen, och inte gå runt och vara bitter på att du inte är ledig längre.

– Du kan fortfarande ha pickning, men efter jobbet. Du kan också äta gott och göra de sakerna du gjorde på semestern, men kanske inte lika sent eller åka lika långt bort. De härliga aktiviteterna vi förknippar med ledighet och semester kan du fortfarande göra och på så vis förlänga känslan av sommar och semester, säger Mattias Lundberg.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du att semestern blir en stressfälla


Foto: Shutterstock.

2. Skaffa dig kontroll över jobbet

Helst ska man planera sin återkomst till arbetet redan innan semestern, menar Mattias Lundberg. 

Innan du går på semestern kan du städa ditt skrivbord, planera in vad du ska göra först när du kommer tillbaka efter semestern, så du vet läget när det är dags att börja jobba igen.

– Då vet man vad som förväntas av en och man kan också rensa kalendern de första timmarna så man har tid att sätta sig in i jobbet igen, säger Mattias Lundberg.

Men har man bara några få semesterdagar kvar innan det är dags att börja jobba igen kan man ändå gå in i mejlen och planera kalendern, så man tar kontroll över situationen.

– Det viktiga är att hitta din väg till en mjukstart, säger Mattias Lundberg.

LÄS OCKSÅ: Långa arbetsdagar ökar risken för diabetes typ-2


Foto: Shutterstock.

3. Boka in något roligt efter första jobbveckan

För att ge dig själv lite extra motivation kan du boka in något kul när du jobbat klart för veckan.

Varför inte en god middag på restaurang eller en mysig kväll hemma i soffan med en bra film och goda snacks? Gör det som får dig att må bra, och ha din planerade aktivitet som något att se fram emot under veckan.

– Att sakna ledighet och semester är helt okej, man kan i alla fall finna en viss tröst i att efter några dagar tillbaka på jobbet har man anpassat sig igen, säger Mattias Lundberg.


Foto: Shutterstock.

4. Ställ tillbaka dygnet

Om du har ett par dagar kvar på semestern kan det vara en bra idé att börja ställa om kroppen till dina "vanliga" rutiner, och ställa klockan lite tidigare än vad du gjort under semestern.

Du kanske ändå är trött de första dagarna på jobbet, men om du försökt få lite extra sömn och gått upp ungefär när du brukar så har du gjort kroppen en tjänst.

Men kanske kan det vara värt att utnyttja de fina kvällarna trots att man kommer i säng lite senare än vanligt?

– Oavsett om du går och lägger dig tidigare eller inte så kommer du vara trött de första dagarna. Det kan vara lite synd att slösa bort de sista dagarna eller kvällarna för att tvinga kroppen att vänja sig, det gör den ändå, säger Mattias Lundberg.



Foto: Shutterstock.

5. Ge dig själv en kort vecka

Om man har möjlighet att börja jobba igen på en onsdag, så kommer veckan direkt kännas mycket kortare.  

 Det kan också vara bra att ge sig själv lite kredd och inse att det kan ta ett par dagar att känna sig supereffektiv igen efter en längre ledighet.

Viktigt att poängtera menar psykolog Mattias Lundberg är att många arbetssökande gärna skulle vilja ha ett jobb att påbörja efter sommaren.

– Det är ju inte alla som kan påverka sin arbetssituation eller arbetstid. Om man har det hemskt på jobbet med en stark vantrivsel så är det en annan typ av olust, säger Mattias Lundberg.


Foto: Shutterstock.

6. Snacka och fika med kollegerna

Visst är det trevligt att träffa kollegerna igen efter ledighet?

Du får höra hur deras ledighet har varit, och ni kan tillsammans beklaga er över att semestern är slut. Men se upp så du inte blir en energitjuv, utan peppa i stället varandra så ni får motivation till att jobba igen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!